Alla talar svenska

onsdag, 8 oktober, 2008

Tåget går

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 21:10

Lasso har inte alltid haft världens bästa karma när det gäller resor. Det har hänt både det ena och det andra. Nu på sistone har det dock gått riktigt bra och han har lyckats komma med tidigare flighter mm. Peppar peppar! Tyvärr verkar det som jag har övertagit oturen.

Det började med den spännade resan till Linköping i juni. Det skyllde jag på Lasso, men kanske var det min karma som spelade in redan då. I helgen var det flyget från Paris samt att ett hotellrum var avbokat när vi skulle checka in, men det ordnade sig.

Nu till helgen ska jag till Linköping igen och tänkte då göra ett nytt försök på Unionsexpressen. Lasso åkte med dem för ett par veckor sedan och ringde och skröt om anklever och andra godsaker de hade i restaurangvagnen. På SJ får man vara glad om man får en iskall ostfralla i kiosken, eftersom det är ett stenåldrigt InterCity-tåg de kör med.

Hur som helst så skulle jag boka en biljett igår, på Unionsexpressens bokningssida. Det gick jättebra, men i ögonvrån såg jag någon röd text. Turligt nog läste jag den innan jag betalade biljetten. Där stod ett luddigt meddelande om indragen trafik.

Eftersom jag anade oråd vågade jag inte chansa utan köpte biljett av SJ istället. (1a klass kostade den här gången mindre än 100 kr extra. Helt märkligt.) Idag fick jag ett mail av en orolig norsk vän, som hört på radion att Unionsexpressen ställt in alla tåg med omedelbar verkan pga ekonomiska problem. Meddelandet på hemsidan är inte så mycket tydligare idag, men såhär står det:

”INDRAGEN LICENS!
Autolink Group AS som är en minoritetsaktie ägare i Ofotbanen AS sätter stopp för sällskapets huvudägare att tillföra nytt kapital till Ofotbanen AS.
Behovet av nytt kapital beror i huvudsak på att Autolink Group AS inte har gjort rätt för sig gentemot Ofotbanen AS.
Detta är orsaken till att sällskapet inte kunnat påvisa de ekonomiska kraven för licensen.
Alla betalda biljetter avbokas av var och en och pengarna återbetalas till Ert konto.
ALL TÅGTRAFIK ÄR INSTÄLLD TILLSVIDARE.”

Det är helt enkelt inte meningen att jag ska få åka med Unionsexpressen. Vi får väl se hur det går med SJ. Det finns ju potential för underkylt regn, jordras, löv på spåren och allt möjligt spännande.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

