Alla talar svenska

söndag, 5 oktober, 2008

Ingen Crème de Cassis för mig

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 19:10

Jag har varit i Paris i helgen för att stå i en monter på en jobbmässa. Ganska exakt 24h var jag där. Det hade ju varit kul att hinna med en shoppingtur och lite sightseeing, men jag hann i alla fall få min beskärda del av champagne, rött vin, blodigt kött, chokladmousse och croissanter. På kvällen när vi kom in till Paris gick vi till en restaurang på Rue Gassendi, i närheten av Montparnasse, som heter Chez Papa. Mmmm, vitlök och potatis stekt i ankfett. 🙂

Mässan var något av en besvikelse. Det var få besökare. Efter ungefär halva dagen fick vi veta att de som ville komma var tvungna att registrera sin CV i förväg och fick sedan en inbjudan och en lista på vilka företag de rekommenderades prata med. Spontanbesökare gjorde sig icke besvär. Väldigt franskt…

Det var dessutom ganska många företag som aldrig dök upp, och de flesta hade väldigt oproffsiga montrar. Vi hade släpat med en stor tunna med en bakgrundsvägg, SnapUp heter det tydligen på mäss-språk. Det hade ingen annan. Vi var också de enda som hade några give-aways att tala om. Nåja, ett par intressanta personer pratade vi med, så det var kanske inte helt bortkastat.

När vi skulle hem flög vi från den ”nya” terminalen på Charles de Gaulle, och hade tänkt göra lite sista-minuten-shopping där, men utbudet av butiker var rätt uselt. De hade en spritbutik, men där fanns det bara de vanliga märkena, typ Absolut och Baileys. Det enda jag ville ha var Crème de Cassis och det fanns inte.

Jag höll på att inte få åka med planet hem. Det var fullbokat och jag var tydligen den som checkade in sist. I normala fall skulle jag inte ha haft något emot en extra natt i Paris. Då hade jag kanske tom hunnit köpa Crème de Cassis på närmsta mataffär. 🙂 Just den här helgen passade det sämre, eftersom Lasso och jag i så fall skulle resa om varandra och inte hade räknat med att behöva skaffa kattvakt. Som tur var erbjöd sig en av kollegorna jag reste med att stanna kvar. Vi hoppades in i det längsta på en plats, men nej, så vi fick vinka adjö till henne. Måste nog köpa henne en present…

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

