Alla talar svenska

torsdag, 18 september, 2008

Bara i Norge

Filed under: mat,norska företeelser — allatalarsvenska @ 08:09

Nu har får-i-kål-säsongen börjat. Två matvarukedjor har gjort reklam för lammkött utan att ange ursprunget tillräckligt tydligt, med stora feta rubriker i pressen som följd. Ajajaj!! Så får man inte göra. Bara Norge norska får-i-kål-lamm har!

Edit: Ifall ni undrade, så är 25 september den officiella får-i-kål-dagen. Jag tror jag satsar mot Beaujolais nouveau-premiären istället.

2 kommentarer »

  1. Och vad tycker du om får i kål? Jag har grava fördomar mot lammkött, tror att det ska smaka kofta. Och kål…då drar jag mig till minnes skolbespisningens kåldolmar som var uschliga. Men får i kål kanske är jättegott?

    Kommentar av annieverse — torsdag, 18 september, 2008 @ 17:09 | Svara

  2. Tja, nu har jag ju bara ätit företagsrestaurangens variant som kanske inte är helt representativ, men det var ganska OK. Det var som kålpudding fast med ben från lammet som stack ut här och var.

    Jag gillar lamm annars. Lammgryta, lammstek och lammkotletter är jättegott, särskilt med en stor dos vitlök. 🙂 Kålrätter hade jag länge fördomar om, men Lassos pappas kålpudding var inte så dum. Sannolikheten att jag lagar egen får-i-kål är däremot vääääldigt låg.

    Kommentar av allatalarsvenska — torsdag, 18 september, 2008 @ 17:09 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

