Alla talar svenska

lördag, 6 september, 2008

Rapport från Sentrum Scene

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 14:09

När jag kom till konsertlokalen igår tänkte jag ”oj vad det luktar bensin här”, så satte mig på läktaren där det inte luktade. Efter en stund dök det upp brandmän i full rökdykarutrustning och poliser. ”Jaja, de ska väl kolla så det inte är för många i lokalerna” tänkte jag, men de sprang runt lite för mycket för det. Efter ytterligare en stund bad arrangören (i en megafon, var inte det lustigt när scenen var full av mikrofoner?) publiken att backa från scenen så brandmännen kunde göra en grundlig undersökning var lukten kom ifrån. Efter ytterligare en stund försvann brandmännen utan vidare upplysning, så jag antar att det inte var något farligt.

Konserten drog igång strax innan 22, vilket nog var lite försenat (”make mental note” till nästa konsertbesök). Först satt jag kvar på läktaren för man såg väldigt bra därifrån, men ljudet var ganska kasst så jag gick ner till golvet framför scenen istället. Bensinlukten var faktiskt borta då. Uppskattningsvis var 70% av publiken svenskar och det var åtminstone en person från Norrköööööping som inte försökte dölja sin dialekt. 🙂

Winnerbäcks senaste skiva Daugava är inte precis någon munter sak textmässigt, men lajv rev de av depplåtarna i 180 knyck, med vilda irländska fioler som drev på tempot. Störst jubel drog ändå klassikern ”Elden” med raderna ”jag är i Oslo med ditt ex men det är inget mellan oss. Vi bara lallar runt på Karl Johann…”. Såklart.

Det var en trevlig kväll. Är man extremt vuxentråkig om man dessutom poängterar att det bidrog till trivseln att man kom ut precis lagom till sista bussen hem, och slapp gå genom mörka villakvarter?… För att återupprätta min mer rebelliska sida så kan jag meddela att jag nu är ägare till Bränt Krut vol. 3 och det är faktiskt den enda Winnerbäckskiva jag betalat för. Eh-hrm, sorry Lasse…

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

