Alla talar svenska

söndag, 31 augusti, 2008

Lite duktig idag också

Filed under: övrigt,pyssel — allatalarsvenska @ 23:08

Idag har jag inte varit fullt så duktig som igår, men lite. Jag har nämligen sytt klart gardinerna till sovrummet. De blev nästan lika långa och bara lite sneda. I morgon bitti märks det om de skärmar av solen så bra som jag tror. Det ser mycket snyggare ut än det överkast vi hade upphängt innan i alla fall. Tyvärr är sladden till kameran borta fortfarande, så det blir ingen bild nu heller. Kanske blir morgondagens uppgift att hitta den.

Jag invigde mitt nya strykjärn. Det blev ett från Clas Ohlson tillslut, närmare bestämt det här:

bosch strykjarn

 

Färgen heter ”björnbär”. Jag är verkligen extremt nöjd med det. Det inte bara ser snyggt ut, det fungerar superbra också. Blir varmt på ett kick, ångar massor och har dessutom automatisk avstängning om man glömmer att dra ur det. Gardinerna blev väldigt släta och fina.

Lasso är i Seattle. Han åkte till östkusten av USA i slutet på förra veckan, och hade att välja på att åka hem igen över helgen eller åka direkt till Seattle där han ska vara på tisdag. Han frågade faktiskt, och eftersom jag är en så självständig fru som faktiskt klarar av att vara ensam på helgerna [1] så tyckte jag det senare lät som en smartare idé än att han skulle flänga fram och tillbaka över Atlanten.

Våra samlade kunskaper om Seattle inskränkte sig till att grunge kom därifrån och att det finns någon sorts torn som figurerar i ”Sleepless in Seattle”. Nu vet jag att det den här helgen varje år är en stor musikfestival som heter Bumbershoot. Det finns även Seattle Aquarium med uttrar. Tänk vad man lär sig.

[1] Jag hade bestämt för mig att jag hade skrivit ett inlägg om det här men tydligen inte, så här kommer en förklaring. När vi var i Korea åkte Lasso iväg till Japan på möten. En japansk kollega erbjöd sig att ta med honom och en annan europé på ett traditionellt japanskt hotell över helgen. Det lät ju trevligt, såklart han skulle följa med på det. Jag såg fram emot en helg för mig själv när jag kunde göra saker som Lasso tycker är tråkigt, tex shoppa hämningslöst. Det här tyckte mina koreanska kollegor var mycket konstigt. Vaaaarför skulle jag inte åka med? Huuuuuur skulle jag klara mig en hel helg själv? Hade jag ingen väninna att ringa?? Att vara ute och rumla med sina arbetskamrater varje kväll är tydligen OK, men att lämna frun ensam på helgen ansågs väääääldigt konstig. Håhå.

2 kommentarer »

  1. Koreaner vill ju helst inte vara ensamma, har jag förstått. Och det brukar bli kulturkrockar t.ex. när de har västerländska affärsgäster. Det hör till god koreansk ton att ta hand om gästerna dygnets alla vakna timmar. Och den skandinaviske gästen vill kanske inget annat än att slappa på hotellrummet efter arbetsdagens slut, eller lulla runt på egen hand en stund på stan…

    Kommentar av annieverse — tisdag, 2 september, 2008 @ 07:09 | Svara

  2. Ah, det är kanske så det är. Det var i alla fall ingen av dem som erbjöd sig att underhålla mig den där helgen, men de tittade medlidsamt på mig i flera dagar både före och efter. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 2 september, 2008 @ 22:09 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

