Alla talar svenska

måndag, 25 augusti, 2008

Thanks for nothing

Filed under: boende,norska företeelser,observationer — allatalarsvenska @ 18:08

Jag har kommit på en sak till som norrmän gör på söndagar. De går på hus- och lägenhetsvisningar. Det gör vi också numera. Det finns ju inte så mycket annat att göra… Det märkliga är att det är rätt vanligt att det inte finns någon mäklare där, trots att det ofta är 1:a visningen. Vi har sett på kanske 10 bostäder. I tre av dem har ägaren själv visat runt. Jag läste även en ”recension” av en visning i en bostadsbilaga, och där hade mäklaren inte heller varit med. De kommenterade det, men mest för att lägenheten inte hade varit städad och de tyckte att en mäklare skulle ha kontrollerat det.

Eftersom de är väldigt noggranna här i Norge står det massor med detaljer i prospekten (förutom hur nära till Marka det är). En uppgift är hur mycket mäklaren ska ha betalt av säljaren. Jag kan lugnt säga att om jag skulle sälja ett hus och mäklaren inte ens kunde hålla i visningarna, då skulle jag vägra betala de där beloppen… Det är knappt så jag ens vill köpa en sån bostad, det känns väldigt oseriöst. Vi har sett på ganska många lägenheter och hus i Sverige och aldrig att det saknats mäklare.

Jag har förresten fortfarande inte kommit över det här med helstängt på söndagar. Jag är så van vid att det är på söndagen man planerar inför veckan. Tex brukar jag alltid handla frukostmat och tänka ut ett par middagar. Det går ju inte nu, men jag lyckas glömma det varje vecka så det slutar alltid med att det inte finns någon frukost hemma på måndag morgon.

När vi varit ute och åkt en sväng igår åkte vi förbi infarten till IKEA.
”Ska vi åka dit och kolla och kanske äta?” sa Lasso.
”Vilken dag är det idag?” sa jag.
”Men vad ¤#%&!!” sa Lasso, och diktade ihop en elak sång om hur det är i Sovjet. 🙂

De enda affärer som har söndagsöppet är de som är väldigt små, samt de som säljer blommor och trädgårdsmöbler. Alltså får Plantagen ha öppet, men inte IKEA. I vårt närområde finns en matbutik som faktiskt har öppet. De säljer även några små torra och förskrämda uteväxter. Troligen enbart för att komma runt reglerna. Tyvärr har de ett lite mysko sortiment. Det är någon sorts blandning mellan ”turkaffär” och delikatessbutik, så vanliga saker som mjölk, youhurt och pålägg har de inte så stort sortiment av. Mycket bra däremot om man vill köpa ovanliga rissorter, eller kryddor.

Om jag inte hade ett så ”interaktivt” arbete så skulle jag jobba söndag till torsdag och göra alla mina ärenden på fredagar. Det vore perfekt. Annars får jag bli trädgårdsfantast och hänga på Plantagen. Vem vet, de kanske även har mjölk och ost i kylen för snittblommor.

2 kommentarer »

  1. I feel for you. Har ju det ungefär likadant här i Tyskland. Bensinmackarna är öppna, trädgårdsmästerier och bagerier. Ett argument för söndagsstängning här i Tyskland är att det minskar stressen. Man ska inte stressa runt och handla jämt! Men jag blir bara mer stressad av att veta att jag INTE kan göra några panikinköp på söndagarna. Jag är inte den som alltid tillbringar mina söndagar med att hasa runt på köpcentrum (när jag är i Sverige) men det känns tryggt att veta att affärerna är öppna om jag glömt köpa pesto till den goda söndagsmiddagen, typ.

    Kommentar av annieverse — tisdag, 26 augusti, 2008 @ 18:08 | Svara

  2. Jo, i Frankrike är det också söndagsstängt. När jag bodde där var det stora helgnöjet att hitta de söndagsöppna bagerierna och utse vilket som hade de bästa baguetterna. 🙂

    Här i Norge verkar argumentet dels vara att man inte ska känna köphysteri alla dagar, dels att man ska tänka på de stackars handelsanställda. Men söndagspersonal brukar som regel vara någon ordinarie, och en bunt extraknäckande studenter som gärna jobbar eftersom de får extra mycket betalt tack vare OB. Så det sista argumentet håller inte riktigt.

    Kommentar av allatalarsvenska — torsdag, 28 augusti, 2008 @ 18:08 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

