Alla talar svenska

onsdag, 30 juli, 2008

Ka-booom

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 21:07

Jag var och träffade min stickklubb igår. Vi satt på en uteservering och hade mycket trevligt. Ungefär samtidigt som det började bli dags att plocka ihop och gå hem började det blåsa. Det har varit stekande hett i en dryg vecka så det var skönt, men molnen som tornade upp sig såg lite oroväckande ut.

Eftersom klockan var ca 22 gick det inte spårvagnar så tätt så det tog en liten stund för mig att komma hem. När jag gick hemåt från hållplatsen tyckte jag det blinkade så väldigt i gatlyktorna. Det är bara det att gatan jag gick på inte har några gatlyktor. Det var åskblixtar utan muller som lyste upp himlen. Det är lite coolt, man ser det inte så ofta.

Eftersom jag hade lämnat takfönstret öppet fick jag bråttom hem. Jag hann komma innanför dörren, stänga fönstret, fixa en macka och sätta mig vid matbordet. Då kom störtregnet och den första åskknallen. Vid nästa blixt slocknade lampan ovanför köksbordet. Vid blixt nummer tre kom knallen direkt och alltså var åskan rakt över oss. Då slocknade allt ljus på vår nedervåning… Jag är inte rädd för åska, men just då var inte så kul faktiskt.

Efter lite trevande i mörkret upptäckte jag att trapplyset fortfarande fungerade, så jag kunde få ljus nog att hitta nyckeln till proppskåpet. Det var överspänningsskyddet som hade slagit till, så det var lätt fixat som tur var.

Hela huset skakade av knallarna så katten blev lite ängslig och höll sig tätt intill mina fötter när jag gick runt. När åskan dragit iväg en bit gick vi och la oss, katten och jag, och tittade på blixtarna över berget. Så småningom hörde man inget muller längre, men det blixtrade i minst en timme totalt.

Jag hoppades att luften skulle vara rensad i morse, men det har varit fuktigt och tryckande hela dagen. Då och då hör man lite muller. Det har varit mycket åska den här sommaren. Kanske är det normalt för Oslo, vad vet jag. Gårdagens åskväder var dock det märkligaste jag varit med om här i Norge. I Seoul var vi med om att det snöade och åskade samtidigt, i November. Det var snäppet konstigare faktiskt.

4 kommentarer »

  1. Jag tycker att det mesta var snäppet konstigare i Seoul 😉

    Kommentar av annieverse — lördag, 2 augusti, 2008 @ 22:08 | Svara

  2. Så sant, så sant. 😀

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 4 augusti, 2008 @ 21:08 | Svara

  3. http://lkpgknitters.blogspot.com/

    Har du sett denna blogg? Stickare från din gamla hemstad. Du kanske kan få vara med – i exilen.

    Kommentar av camilla — tisdag, 5 augusti, 2008 @ 15:08 | Svara

  4. Åh nej, det hade jag inte gjort. Jag har sett deras ”Knitta Please” aktioner lite här och var i Linköping dock. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — fredag, 8 augusti, 2008 @ 10:08 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

