Alla talar svenska

lördag, 12 juli, 2008

Kuddstatus

Filed under: pyssel — allatalarsvenska @ 22:07

Vilken flitig bloggare jag är nu för tiden. Kan det ha något att göra med att det bara är katten och jag hemma?…

Idag kom jag äntligen till skott och sydde kuddfodralen till de stora kuddarna vi ska ha vid huvudändan på sängen. Allt blev lite knöligare än tänkt för jag hittade inte nålarna, sprättkniven var borta och symaskinens sladd räckte inte till uttaget och den enda skarvsladd jag hittade var ojordad och passade inte. Men jag fick ihop två överdrag till sist och med lite muskelkraft fick jag i kuddarna också.

Jag har tagit ett kort på hur det ser ut, med bäddad säng och allt, men tyvärr hittar jag inte sladden till kameran just nu så ni får vänta. Tyget heter i alla fall Fredrika och det är den här varianten:

fredrika

Jag började även på gardinen till sovrummet. Eftersom det är morgonsol har jag köpt ett svart tyg att ha under, och sen ska tyget Stockholm Blad hänga över. Fönstret är precis 150 cm, precis som tygerna, så de ska hänga lite omlott i hankar för att täcka hela tänkte jag. Hoppas det ser OK ut i verkligheten också och inte bara i mina tankar. 🙂 Stockholm Blad ser ut såhär:

stockholm blad

Det hela komplicerades av att jag inte har något strykjärn. Hankarna till den svarta gardinen är klara, men helt skrynkliga efter att ha blivit vrängda. Så där tog dagens syarbete stopp.

Jag har länge velat ha ett nytt strykjärn som är litet och smidigt, så därför lämnade jag kvar det gamla i Linköping. Tyvärr visade det sig när jag började undersöka marknaden att litet och smidigt inte är några prioriterade features på dagens strykjärn. Det ska vara stort och tungt med massor av förvirrande knappar, och det som räknas är hur mycket ånga/minut strykjärnet kan puffa ur sig. Jag har iofs bara kollat på Siba, Elkjøp, Järnia och Clas Ohlson än så länge. Kanske att jag kan hitta bättre utbud på någon hobbyaffär.

Katten ja, jag har nog inte skrivit om henne än. Hon kom hit för ett par veckor sedan med mamma och pappa. Från att ha varit utekatt som vallade höns i ett drygt år är hon nu en förvånansvärt snäll innekatt. Hon kräver såklart lite mer uppmärksamhet som innekatt men det får hon så gärna. Hon är ju vår lilla ögonsten. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

