Alla talar svenska

fredag, 11 juli, 2008

Vart ringde jag egentligen?

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 21:07

Innan vi åkte till Korea vaccinerade vi oss mot Hepatit A och B. Hepatit B var nog lite ”overkill” egentligen, men de tyckte vi skulle ha det ifall vi hamnade på sjukhus. Hur som helst så sa de att man ska man ta en påfyllnadsdos efter ca 6 månader. Då har man skydd om inte resten av livet så i alla fall 20 år. Tyvärr var ”ca 6 måndader” mitt uppe i vår flytt till Oslo så det glömdes bort. Nu när jag har semester och har lite tid att städa upp i papper och sånt hittade jag den lilla vaccinationsboken man fick och tänkte jag skulle kolla upp om det var för sent att fylla på eller inte.

I morse ringde jag till husläkaren för att fråga. Det verkar vara så man gör angående det mesta i hälsoväg. Sköterskan jag fick prata med var inte riktigt säker utan hänvisade mig till en vaccinationsklinik. Jag ringde dit och vi redde ut allt, men jag bokade ingen tid eftersom jag tänkte det var lika bra att jag och Lasso gick dit samtidigt och jag var inte säker på när det skulle passa honom. Jag frågade i alla fall var det låg det här stället och hon beskrev kortfattat.

Nu tänkte jag att jag skulle kolla upp mer exakt var det låg, så jag vet om det är det bästa stället att gå till eller om det finns något annat närmare. Men tror ni jag kan hitta den här kliniken någonstans?? Nix pix. Jag har sökt på Oslo kommuns sidor, i Gula Sidorna och med google. Inga träffar. När jag söker på telefonnumret som jag ringde och kom fram på så får jag träff ett av sjukhusen, och det ligger definitivt inte där hon beskrev. Mysko. Får ringa och be om en närmare vägbeskrivning när jag pratat med Lasso…

På det hela taget så tycker jag det är lite svårt att få reda på var det finns läkare och kliniker här i Oslo. Det jag skulle vilja hitta är en sammanställning à la Landstinget i Östergötland, med adresser, öppettider, telefontider osv. Det närmsta jag kommit är Oslo Kommuns sidor och de är extremt röriga.

När vi valde husläkare stod adressen för de olika valbara alternativen angiven, men man fick själv sitta och mata in den på Gula Sidorna för att se var det egentligen var. Eftersom det var på nätet kunde man ju tänkt sig att de länkat till kartan, men nej nej. Nåja, man lär sig väl. Och eftersom det verkar OK att terrorisera sin husläkare med allt så är det väl bara att ringa dit. Har de inte telefontid så svarar de väl inte. 🙂

 

Edit: Ifall någon undrar så var det Olafiaklinikken vid Grensen vi var på för vaccination.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

