Alla talar svenska

torsdag, 10 juli, 2008

Hur man rensar en abborre

Filed under: övrigt,mat — allatalarsvenska @ 19:07

Jag skulle egentligen sy gardiner och kuddöverdrag idag eftersom jag köpte tyg på IKEA igår, men jag har ingen inspiration. Istället har jag slösurfat och hittade bland annat en forumtråd om hur man rensar en abborre.

Min morfar var storfiskare och filéade alltid abborrarna med bravur, hur små de än var. Jag undrade vad han skulle ha tyckt om den här metoden:

”Körde på saxen upp i råvva och klippte upp mot huvet och skar av skallen och röck ur allt skit som var därinne.”

Det här var den valda metoden. Ni kan läsa de olika förslagen här.

Hur morfar gjorde? Först bröt han nacken av dem om de fortfarande sprattlade. Sedan skar han huvudet av dem med en stor morakniv från nacken och ner mot gälarna. Om jag minns det rätt rätt så följde inälvorna med när han drog bort huvudet, men det kan hända att han sprättade upp dem och putsade lite också.

När alla fiskarna var huvudlösa åkte filékniven fram. Två snabba snitt längs med ryggraden och det var bara sidorna kvar. Dem la han med skinnet ner och filéade från ”svansen” och uppåt. En stadig tummnagel längst ut vid stjärten gjorde spillet minimalt.

Abborrarna vändes i ägg och mjöl och stektes sedan i mängder med smör. Eller så hejdade morfar sig efter ”halshuggningen” och rökte firrarna istället. Man fick abborre och färskpotatis var och varannan dag när man var och hälsade på vid deras sommarstuga vid Vänern. Så gott, men då var man trött på det efter ett par dagar och blev glad när släktingarna kom med älgfärs så man fick köttbullar eller köttfärssås. 🙂

Enda gången jag och min syster fick begränsningar på abborrintaget var sommaren efter Tjernobyl. Det där med att abborre kan innehålla höga kvicksilverhalter var det ingen som verkade veta eller bry sig om. Fast både jag och min syster är ju födda på 70-talet då det mesta av någon anledning var mycket mindre farligt än nu. Nåja, det var ju bara ett par veckor om året. Vad jag vet har jag inga men. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

