Alla talar svenska

onsdag, 9 juli, 2008

Vem förtrycker vem egentligen?

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 20:07

Nu ska det handla om ett ämne som jag egentligen vet väldigt lite om men som jag har funderat på under dagen, nämligen muslimska slöjor, eller hijab som det kallas.

Det började med att jag läste i ett forum på nätet om en svensk kvinna som ville testa hijab bara för att hon tyckte det var snyggt och verkade praktiskt för ”dåliga hårdagar”. Hon hade provat en modell, men hon tyckte inte den klädde henne så hon ville ha lite tips. Diskussionen urartade såklart snabbt till utrop och påhopp à la ”hur kan du vilja stödja denna kvinnoförtryckande symbol?!?”. Dessa utrop kom givetvis från sådana som ansåg sig vara helyllesvenskar.

Jag tycker faktiskt att det är den som läser in ett förtryck i slöjan, eller vilket klädesplagg som helst för den delen, som är förtryckaren. Så länge man är hyfsat vuxen och har gjort ett eget val tycker jag inte att någon annan har någon som helst rätt att ha synpunkter på vad man har på sig eller av vilken anledning. Må det sedan vara kortkort kjol, hijab eller skoteroverall.

Som jag ser det blir slöjan först ett problem när den blir ett hinder för bäraren. Ett självvalt hinder kan vara om man insisterar på att använda en modell som gör det svårt att fungera i samhället och arbetslivet. Ett exempel är de två elever på barn- & fritidsprogrammet på Burgården i Göteborg som för några år sedan kom till skolstarten i niqab, alltså heltäckande slöja där bara ögonen syns. Här är en debattartikel skriven av deras rektor. Med tanke på att utbildningen syftar till att ta hand om barn, och de förväntas göra praktik på förskola eller fritids, kan man tycka att de gör livet väldigt svårt för sig i och med den klädseln.

Ett annat hinder är såklart omgivningens syn på bäraren. Säg att de här två eleverna istället utbildat sig till programmerare. Där skulle niqab inte vara något praktiskt hinder. Fast frågan är om en arbetsgivare vid en anställningsintervju skulle se en duktig programmerare eller bara en stackars förtryckt kvinna i ett svart tält?… Och vem är då förtryckaren?

I Linköping har jag aldrig sett en arbetande kvinna i hijab. Man ser dem ju på stan så jag är lite fundersam på vad de gör allihop. Har de jobb som inte syns? Jobbar de inte alls? Är det i så fall självvalt eller har de svårt att få jobb på grund av slöjan? Tar de rent av av sig slöjan för att få ett jobb? En av de dummare saker jag har hört är en praoelev som blev hemskickad från det café hon skulle praktisera på, på grund av sin slöja. Vad ger man då för intryck av arbetslivet? Jag är dessutom ganska säker på att caféägaren är från samma hörn av världen…

Det märks att Oslo är en större stad för här är det rätt vanligt att se tjejer/kvinnor med ”synliga jobb” i slöja, tex på posten, snabbköpet, apoteket, restauranger och kiosker. De har samma uniform som övrig personal, och så hijab till det och sen är det inget mer med det liksom. I vissa fall tycker jag tom det är en fördel – på tex McDonalds blir jag av hygienskäl mycket hellre servad av någon med slöja än bruden med ENORMT afroburr som fixade min smoothie igår.

För att återgå till kvinnan på forumet så fick hon till slut några tips på olika modeller. Kolla in den här filmen på Youtube tex. Modell nummer två är kanske inte så ortodox, men snygg och helt klart passande för ”dåliga hårdagar”.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

