Alla talar svenska

tisdag, 24 juni, 2008

Bortkastade finesser

Filed under: boende — allatalarsvenska @ 20:06

Vår nya lägenhet har induktionsspis. Den är bättre än den helt hysteriska glashäll den första lånelägenheten i Oslo hade, men jag förstår inte riktigt vitsen och föredrar faktiskt en helt vanlig elspis med plattor. Vi har bara en gjutjärnsstekpanna och en gryta som fungerar med induktion. Försöker man med de andra blinkar det ”F”. Jag som hade saknat min fina teflonpanna… Nåja, stekar man i gjutjärn får man i sig extra järn, det är nyttigt. Eller nåt.

Vi har nu även centraldamsugare. Det har jag alltid tänkt verkade så fiffigt. Jag verkligen avskyr att dammsuga för jag tycker det väsnas så mycket och själva apparaten är så jobbig att släpa på. Men nu vet jag inte om centraldamsugare verkar så mycket bättre. Vi har inte testat den ännu, mycket för att den där lååååånga slangen verkar så bänglig att släpa fram. Sen måste man ju släpa runt på den och se till att man inte råkar riva ner nåt. Vi får se vad jag tycker sedan när jag väl testat, men än så länge är jag tveksam.

En tredje finess lägenheten har är fjärrstyrda lampor. Alla är kopplade till en fjärrkontroll där man kan tända, släcka och ”dimmra”. Tyvärr är fjärrkontrollen lite glapp så det tar en hel evighet att få den belysning man vill ha, och rätt som det är kan man råka släcka i hela huset. 🙂

Nog för att jag gillar tekniska saker, men när det gäller boende så är jag för enkla och praktiska lösningar.

3 kommentarer »

  1. Jag hade centraldammsugare innan vi flyttade från Sverige och tyckte det var sådär. Varken sämre eller bättre än vanlig dammsugare. Antingen får man släpa vanlig dammsugare med sig, eller byta uttag för centralsladden. Same same but different, typ.

    Kommentar av annieverse — fredag, 27 juni, 2008 @ 10:06 | Svara

  2. Lasso har provat centraldammsugaren nu och han var inte imponerad. Verkligen ”same same but different”.

    Kommentar av Erika — lördag, 5 juli, 2008 @ 17:07 | Svara

  3. Ny upptäckt när det gäller induktionshällen; om det råkar koka över och man har otur så vattnet rinner över av/på-knappen så kan spisen stänga av sig alldeles själv. Men har man blöta fingrar kan man ge sig på att det inte går att sköta den. Undrar hur det går ihop sig?

    Kommentar av allatalarsvenska — torsdag, 10 juli, 2008 @ 23:07 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

