Alla talar svenska

måndag, 16 juni, 2008

De småländska ränderna går aldrig ur

Filed under: mat,norska företeelser — allatalarsvenska @ 21:06

Idag hittade jag ett ICA Maxi att handla på. I ett hörn hittade jag färsk kycklingfilé till extrapris – endast 66 NOK per kilo!! Jag var tvungen att kolla priset flera gånger så det inte var något lurt som att man var tvungen att ha kundkort eller att det var kort datum. Nejdå, allt verkade normalt. Jag plockade på mig 2 kg och kom på mig själv med att tänka att de andra i närheten var tokiga som inte slängde sig över detta supererbjudande. Normalpriset är ungefär dubbelt så mycket nämligen.

Som ni märker har jag inte kommit över den norska prischocken ännu och jag blir barnsligt glad varje gång jag hittar något till bra pris. Det blir så extra tydligt på mat hur stor prisskillnaderna är mot Sverige.

Det mest slående exemplet är nötfärs. Det är ju sällan särskilt dyrt i Sverige, men jag brukar slå till på ett trekilostråg då och då när det är extra bra pris och frysa in i lagom ”middagsbitar”. Här kostar det minst 100 NOK/kg och jag har aldrig sett en större förpackning än 500 g. Om man tycker att 97% kött och resten vatten och salt är ok kan man kanske komma ner i 90 NOK/kg.

Inte konstigt att folk åker över gränsen och hamstrar. En kollega berättade att där hon kommer ifrån hade de begreppet ”kjøttunge”. Det var ett barn man tog med sig på sin gränshandlingstur enbart för att kunna köpa med en extra köttranson. 🙂

Tyvärr är grönsaker också dyrt så man kommer inte undan billigare genom att bli vegetarian. Tomater för 70 kr/kg någon? Men då är de odlade i Norge, denna stora tomatodlarnation.

En sak finns det i alla fall som de är bra på och som dessutom är rätt ok i pris – bröd. Glöm färdigpackade sirapslimpor. Här köper man brödet i papp-påse. Antingen kommer det nybakat eller så är det bakat i butiken och ljummet när man plockar det ur hyllan. Mmmmm, speltbröd med frasig skorpa…

3 kommentarer »

  1. Aha, jag trodde att norrmännen hade ungefär samma (heltrista) brödkultur som svenskarna, men de är alltså ett strå vassare?

    Bröd är en av de saker jag njuter mest av här i Tyskland. Rejäla grovbröd med groddar och frön och kärnor och gudvetallt. Sååååå gott…

    Prisnivån i Norge kräver nog en del tillvänjning :-/

    Kommentar av annieverse — tisdag, 17 juni, 2008 @ 16:06 | Svara

  2. Polarbröd kämpar tappert med att sälja sina färdigförpackade vetekakor här, men vem vill ha ”gammalt” – om än nytinat – bröd när det finns nybakat?!

    När jag tänker på tyskt bröd ser jag bara sånt där übermörkt och platt pumpernickel framför mig. Det är gott, men man blir ju mätt i flera dagar av en skiva. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 17 juni, 2008 @ 21:06 | Svara

  3. Jag var ingen köttunge utan en bakonge. Detta innebar att man blev fördes som livegen fram och tillbaka över svensk-norska gränsen, i mitten på 50-talet, för att fruarna (ja, det var de som handlade)skulle kunna köpa mer margarin, socker och mjöl som var myckst billigare i Norge på den tiden.
    Vad bak stod för hade jag inte då helt klart för mig. Jag hade funderingar på om det betydde att vi ungar gick där bakom extramamman och släpade på inköpen.
    En annan fundering var att uttrycket kom av att vi blev ihopträngde i baksätet på Morfelts taxi då fru Morfelt behövde fylla på förråden. Herr och fru Morfelt satt i framsätena och sedan kom det fyra-fem damer på de uppvikbara sätena och där bak satt vi alla bakongar. På den tiden var säkerhetsbälten ett okänt begrepp. Jag undrar om någon tullare ens hade orkat räkna oss som vi kryllade runt och hade han försöt sortera oss efter familjeband hade han snabb avslutat detta. Det var en omöjlig uppgift. Å andra sidan åkte hans fru också över gränsen för att handla så alla visste !!!!!
    Att benämningen kom av att detta var ingridienserna i bullbaket begrep jag nog inte förrän jag kom till hemkunskapsundervisningen. Bakongen Kerstin

    Kommentar av Kerstin Karlsson — tisdag, 15 juli, 2008 @ 21:07 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

