Alla talar svenska

onsdag, 11 juni, 2008

Lassos dåliga resekarma slår till igen

Filed under: övrigt,boende — allatalarsvenska @ 23:06

Det har varit några händelserika dagar sen i fredags. Vi var bjudna på bröllop i Linköping i lördags så i fredags morse skulle vi ta tåget hem. Kl 07:10 var vi på plats på stationen för att ta Unionsexpressen. Men tåget var inställt stod det på informationstavlan, utan någon vidare hänvisning. Viss panik infann sig… Ett tag när vi reste mycket till Polen hade Lasso extremt dålig resekarma. Det hände alltid mystiska saker, så min första tanke var ”jaha, nu är det igång igen”.

Vi ringde biljettbokningen. Där svarade en mycket otrevlig person som sa att han inte visste något om några inställda tåg och det fanns absolut inget han kunde göra för att ta reda på något heller. Blä för honom. Istället hittade vi en NSB-anställd som berättade att det var bussar insatt istället. Just då ropade de dessutom ut informationen i högtalarna.

Vid bussarna möttes vi av två värdinnor som ursäktade så hemskt mycket att det hade blivit såhär. Deras lok hade brunnit dagen innan, eller rättare sagt någon komponent, och det var svårt att få tag på reservdelar. Ersättningsloket som skickades från Stockholm hade fastnat i ett jordras (!), och sen hade de inga fler lok att sätta in. Biljettbokningen hade blivit informerad redan på torsdagskvällen så han vi fick prata med var bara dum. Blä för honom igen.

Det var bara 20 personer inbokade på tåget, och en mamma med barn vägrade åka med för de inte fick fram någon bilbarnstol (! igen), så det var gott om plats på bussen. Som kompensation fick man gratis mackor, läsk, godis och tidningar som de två värdinnorna gick runt och delade ut. Vid stationen i Karlstad blev det kisspaus och de delade ut femkronorsmynt till de som inte hade svenska pengar. Det blev lätt skolresestämning över det hela. 🙂

Strax innan Örebro fick jag och Lasso hoppa av och ta taxi till Hallsberg för byte till vanligt tåg. Eftersom det var Svenska flaggans dag och inte gick så många tåg hade vi ett ganska långt byte inplanerat där. Alltså hann vi med rätt avgång trots att bussen var lite långsammare än tidtabell, och var framme i Linköping på utsatt tid.

Vi kom på när vi satte nyckeln i låset att vi kanske inte förvarnat våra hyresgäster ordentligt om exakt vilken dag det var vi skulle komma. Men de är lättsamma personer så om de var förvånade över att se oss visade de inte det, och de hängde glatt på grillfesten som vi sådär lite spontant ordnade på balkongen för några andra vänner. Det blev en helt OK nationaldag i svensk tappning också.

Lördag var det supervarmt och så gott som vindstilla. Jag hann duscha två gånger innan vi kom iväg till bröllopet. Det var en utomhusvigsel och brudparet anlände med båt, så de hade verkligen tur med vädret. De var så fina och såg så lyckliga ut. Maten var god, gästerna var glada och det var dans till långt in på natten.

Söndag var ännu varmare, enligt ryktet över 30 grader, men det fläktade mer. Vi fick sova ut på förmiddagen, men sedan dundrade mina föräldrar in med alla saker vi förvarat hos dem. Det var ..hrm.. några fler lådor än jag mindes.

Måndag och tisdag var lugna dagar för mig, eftersom jag tagit semester. Jag slappade och shoppade. 🙂 Lasso jobbade. Vi hann träffa Jäbbarparna, det var trevligt. En del tid gick åt till att plocka ihop de sista sakerna och bestämma vad som skulle med i flyttlasset och inte.

Idag var så den stora flyttdagen. Strax innan kl 08 kom flyttgubbarna. Eller gubbar och gubbar. Han som jag pratad med tidigare ser rätt stadig ut, ungefär som man tänker sig en flyttgubbe, men de två andra var rätt små och en såg ut som han var pryo. Vi behövde dock inte oroa oss. De kunde alla de rätta knepen och hade kånkat ut allt ca två timmar.

Det hade nog kunnat gå fortare ändå om inte norska tullen krävt att man numrerade alla kartonger och listade vad de innehöll. Tur att vi märkte upp dem rätt bra innan vi ställde dem i källaren. Vi hade bara ett par ”misc”-kartonger vi fick öppna och rota i för att fastställa innehållet. 108 kartonger hade vi, oooops…

Resan tillbaks gick med SJ, eftersom det var lite oklart om Unionsexpressen fått igång trafiken eller inte. Allt gick smidigt och vi såg inget av de skogsbränder som tydligen har stoppat trafiken på sina håll under dagen. Ingen dålig karma idag alltså.

Nu står flyttbilen här utanför och klockan 07:00 i morgon ska det komma några glada (?) norska flyttgubbar och hjälpa till att få in allt. Vi håller tummarna väldigt hårt för att inte soffan ska fastna i trappan.