Alla talar svenska

onsdag, 28 maj, 2008

Det går hit, det går dit

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 23:05

Trafikanten.no heter websidan där man kan söka på tider och rutter för Oslos lokaltrafik. Man kan få upp kartor över hållplatser och man kan få ritat in hur man ska gå vid byten. Verkligen smidigt när man är ny i stan och inte kan alla områden och bussrutter.

Som vanligt med söksystem är det dock lite knep man måste lära sig innan det blir riktigt bra sökresultat. Systemet har justerbara gränser för hur långt man kan tänka sig att gå för att komma till en hållplats. Det är fiffigt. Det finns däremot ingen gräns för hur kort en resa kan vara. Därför kan man få träffar som säger gå i 5 min, åk buss i 2 minuter, gå i 15 min till. Inte så stor vits med den bussresan då kanske jag tycker, så det gäller att kontrolläsa resultatet och se om man kan stryka något byte och gå lite längre istället.

Eftersom jag har varit på IKEA tre gånger på mindre än en vecka (japp, var där idag igen) har jag gjort diverse sökningar för att ta reda på hur man snabbast kommer dit från där vi bor. Idag tyckte jag att jag hittade en riktigt smart väg. Trikk i ett par hållplatser och sedan buss med ett ytterligare byte. Det skulle bara bli 32 min restid totalt. Vid närmare studie av tabellen visade det sista bytet vara ”byt hållplats, vänta 7 minuter, åk 1 minut” så det steget skippade jag.

På väg till trikkens rusade jag förbi en busshållplats. Som tur var slängde jag ett öga på vilka bussnummer som stannar där, för det visade sig vara ett av stoppen till bussen jag skulle byta till. Trafikanten.no tyckte alltså att jag skulle åka 2 trikkstopp åt fel håll, sedan byta till buss och åka tillbaka och förbi mycket närmare där jag bor. Hmmmm. Inte så listigt kanske jag tycker.

Med upptäckten av det här nya stoppet och bortrationaliseringen av den sista korta bussbiten tar det ca 25 minuter dörr till dörr, varav 17 minuter på bussen. Lite skillnad mot den 45-minuterstur det blev i lördags, då vi knappt visste var IKEA låg och bara gick på sökresultatet. Risken för en och annan spontanresa à la ”åh-jag-har-lite-tråkigt-visst-behöver-jag-något-på-IKEA” ökade markant. Kanske tur för min plånbok att de har stängt på söndagar. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

