Alla talar svenska

tisdag, 27 maj, 2008

Polka dot assiett

Filed under: övrigt,boende — allatalarsvenska @ 20:05

Det är inte bara jobbigt att flytta. En positiv sak är att man kan rensa ut och skaffa lite nya saker. Vi lämnade kvar en del vardagsporslin i vår gamla lägenhet med baktanken att vi skulle få köpa nytt. 🙂

Sagt och gjort, jag shoppade loss på IKEAs porslinsavdelning. Det var ganska svårt att välja, men när jag hittade den här assietten bestämde jag att det skulle bli svart och vitt.

assiett

Den kommer från serien Syntes Konst och är i glas. Prickarna är genomskinliga. Rätt tuff tycker jag. Jag kombinerade med en enkel vit tallrik från serien IKEA 365+ och en svart, blank skål från Syntes. Jag blev mycket nöjd. Nu är det ju sällan man dukar med alla tre tallrikarna samtidigt, men får vi för oss att bjuda på trerätters middag ser det mycket snyggt och koordinerat ut.

Skål/djup tallrik var svårast att välja. De hade väldigt många varianter, men det var inte många som var i bra storlek tyckte jag. Visst, till en upplagd rätt kan det se proffsigt ut med en riktigt stor djup tallrik, men till frukostflingorna funkar det inget vidare… Det fanns en prickig skål i samma serie som assietten, men den var så dum i formen. På bygdegården hemma finns några kaffekoppar som min mamma kallar ”skvalpkopparna” – häller man kaffe i skvimpar det ofelbart ut på motsatt sida koppen. Precis samma form var det på de här skålarna. Inte heller bra när man halvt yrvaken ska hälla upp mjölk till frukostflingorna. 🙂

Angående säng har vi inte riktigt bestämt oss ännu. Jag gjorde en extratur till IKEA för att klämma och känna på latex- och skummadrasser och det kan funka. De kostar mer än en resårbotten så helt usla kan de inte vara.

Blogg på WordPress.com.