Alla talar svenska

onsdag, 21 maj, 2008

Babushka sökes

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 20:05

När jag (en mycket kort period) läste nationalekonomi fick man lära sig att planekonomi fungerar bra för de som har en babushka, och har man ingen ska man genast se till att skaffa sig en. Poängen var att man behöver någon som köar åt en. Just nu skulle jag verkligen behöva en babushka. Kanske inte så mycket för att stå i kö som för att uträtta ärenden åt mig:

  • Jag har haft sönder vispen på glassmaskinen *skäms*. Det skedde en liten olycka med slickepotten senast, så vispen fastnade och gick av på ett ställe. Reservdelen finns på lager hos den officiella reservdelsfirman, men de har bara öppet vardagar 8-16.
  • För att få ut nycklarna till nya lägenheten behövde vi betala in deposition på ett särskilt konto i en särskild bank. För att öppna kontot var någon av oss tvungen att gå till banken där ”någon” blev jag eftersom Lasso rest som en tätting de senaste veckorna. De har öppet vardagar 9-15.
  • Lasso har beställt ADSL, och det skulle komma en reparatör för att installera. Vi fick meddelande om att han skulle komma ”någon gång mellan 8 och 12” och han kunde inte ringa och förvarna förän han stod utanför dörren.
  • Till sitt ADSL behöver man även en ”ruter” (ja, så heter det på norska). Den levererades till dörren, men eftersom vi inte var hemma mitt på dagen så hamnade den på postkontoret. Det är öppet 9-17.
  • Vi måste också beställa el till den nya lägenheten. Inte nog med att det är en hel vetenskap att välja leverantör, har man inte betalat skatt i Norge i 3 år är det den vanliga visan med att ringa kundtjänst och faxa massa papper för att bli godkänd som kund.
  • Vi är bjudna på bröllop snart. Tills dess behöver jag en ny klänning och en present. De flesta butiker stänger kl 18 på vardagar, och på lördagar är det helt hopplöst att vara på stan.

Nu har jag i och för sig ett jobb där jag kan flexa med tiderna lite hur jag vill och jobba hemifrån om det kniper, så det är inte jättesynd om mig. Men emellanåt, när det är flera såna här saker på en gång, vore det rätt skönt att ha en pålitlig, dagledig person som kunde fara runt och ordna allt, sitta i telefonkö eller sitta hemma och vänta på leveranser och installatörer. Kanske vore en affärsidé att hyra ut professionella babushkor. 🙂

OBS! Alla paralleller mellan ordet babushka och Björn Rosengrens famösa uttalade om Norge är rena sammanträffanden. 😀

2 kommentarer »

  1. Jag vill ha en butler. En snäll och distingerad farbror som håller reda på mig och mina förehavanden, fixar allt jag glömemr och är allmänt överseende med min förvirrade normalstatus…

    Kommentar av annieverse — torsdag, 22 maj, 2008 @ 15:05 | Svara

  2. En butler vore inte heller dumt. Någon som står och räcker fram jacka, nycklar, mobil och allt annat man far runt och letar efter. Jag har fått för mig att de mest håller sig inomhus, men vad vet jag. En modern butler kanske drar på sig cykelbudsoutfiten och drar ut på ärenden. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — fredag, 23 maj, 2008 @ 12:05 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

