Alla talar svenska

söndag, 18 maj, 2008

Ja, vi elsker dette landet

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 21:05

Igår var det 17 mai. Det är Norges nationaldag ifall någon skulle ha missat det. Vid lunch i fredags var vi ett gäng av diverse olika nationaliteter som frågade ut den enda norrmannen vid bordet om vad som skulle hända, vad man skulle äta och ha på sig osv.

Att det brukar vara parad upp till slottet visste jag ju sedan förut, och jag hade även sett anslag om det på spårvagnen och i stadsdelsbladet som man får i brevlådan med jämna mellanrum. Var paraden började angavs inte intressant nog, men det fanns ett program för hur de olika skolornas elever skulle bussas ner till centrum för att delta.

Jag hade för mitt inre målat upp hur alla barn samlades och sedan började tåga, men det var exakta tidangivelser för när varje buss skulle vara framme, och varje skola börja tåga. Vid närmare eftertanke låter det som ett smart drag. Alla Oslos skolor är med och paraden pågår kl 10-13. Det hade behövts ett helt Karl Johann bara för att samla alla.

Maten för dagen fick vi veta var ”is, brus och pølse”. Klädsel var ”fin, inte jeans, bunad om man har”.

När jag vaknade igår och tittade ut så snöade det. Då gick jag och la mig en stund igen. Jag hoppades att jag hade drömt, men när jag gick upp igen en stund senare snöade det fortfarande. Så är det när man bor högt upp. 🙂

Lasso hade kommit hem sent från ett par dagar på resa och orkade knappt öppna ögonen, men jag var nyfiken på paraderandet så vid 12-tiden var jag till slut nere på stan, iförd snyggbyxor, ylletröja och vantar. Där snöade det inte utan duggade bara lite lätt.

Att folk var finklädda var en underdrift. De var fiffade till tänderna, stora som små. De som inte hade bunad hade finkläder på nivå mörk kostym. Jag följde musiken och tutorna och hamnade mitt där tåget startade. Det var lite som SOF, med orkestrar som gjorde sitt bästa för att överrösta varandra, men inga vagnar utan tågande barn och ungdomar istället.

IMG 2443

Jag skyndade mig (så gott det gick bland alla långa yllekjolar, hundar, barn, barnvagnar, rullstolar, korvstånd, flaggförsäljare osv) längs Karl Johann mot slottet, och hann se sluttampen på paraden tåga upp för backen där. Efter sista skolan passerat kom arméns musikkår och sedan var det fritt fram för alla som ville att haka på tåget. Jag tågade med och hann precis se kungafamiljen innan de försvann in på slottet. Jag förstår om de hade bråttom. Solen hade tittat fram men det var kallt som attan och de hade stått där och vinkat i 3-4 timmar.

IMG 2459

De är små prickar, men det är Kronprins Haakon i hög hatt, sedan Mette-Marit, Drottning Sonja och Kung Harald. Aftenposten har bättre bilder.

Efter paraden var slut vimlade folk omkring på gatorna, pratade med bekanta, köpte korv och kaffe (men försäljningen av glass gick nog inget vidare) eller slog sig ner på någon uteservering. Det var en ganska intressant syn att se folk i bunad på thairestaurang, eller med ett glas öl på en pub. 🙂 Jag frös så jag åkte hem.

Eftersom vi inte riktigt hade planerat för helgen, och alla mataffärer givetvis var stängda, fick det bli middag från 7Eleven. Det blev ”Lørdagspizza” med rømme. Kanske inte helt ortodoxt, men norsk så det förslår. 🙂

1 kommentar »

  1. I vimlet på Karl Johann såg jag föresten en liten pojke i Hanbok. Bunad som bunad. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — söndag, 18 maj, 2008 @ 21:05 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

