Alla talar svenska

tisdag, 13 maj, 2008

Annorlunda tidsfördriv

Filed under: mat,observationer — allatalarsvenska @ 21:05

Idag åkte jag t-bana för första gången i Oslo. Det var rätt ospännande. Min enda observation gällande själva vagnarna var att de var breda och hade mer sittplatser än ståyta. Däremot var det en resenär som fångade mitt intresse. Det var en man sådär 60+. Först tyckte jag att han höll på att trassla ut en hörlurssladd, men han blev liksom aldrig klar så jag var tvungen att kika lite noggrannare vad han egentligen höll på med. Ni kan aaaaaaldrig gissa. Han slog nämligen frivoliteter!

Fråga mig inte hur jag vet att det heter så för det har jag ingen aning om. 🙂 För den som inte är lika allmänbildad(?) finns här en beskrivning från engelska wikipedia. Varken svenska eller norska wikipedia hade särskilt mycket information, men läs gärna den norska versionen ändå för det hysteriska språket. (Som en parentes förstår jag inte hur det i ett så litet land som Norge kan finnas två olika skriftspråk och hur i all världen man håller skillnad på dem.)

Mitt tidsfördriv förra veckan var att äta på restaurang och varje gång känna mig väldigt nöjd över att inte bli ruinerad. Jag var nämligen i Sverige. Jag bjöd min bror på lunch. Vi fick finfina bitar av utskuren biff med fransk potatissallad och det kostade ungefär som 1,5 BigMac-meny i Oslo. Ja, det är alldeles sant, jag varken överdriver eller är ironisk.

Det blev också några (för många?) turer till Bosses Glassbar. Egengjord glass i all ära, men det är svårt att slå Bosses. Deras slogan är ”Ett slick, sen är du fast”. Det stämmer i alla fall på mig. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

