Alla talar svenska

onsdag, 30 april, 2008

Don Giovaaaaaaannnnniiiiii

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 21:04

Jag hade tänkt skriva en rad om hur förfärligt jag tycker det är att Englas begravning ska visas i TV, men UFO:t har redan gjort det så bra här och här.

Nu till roligare saker. Min syster var här i helgen. På lördagen försökte vi shoppa men det är helt omöjligt på lördagar – varmt och trångt och hysteriskt – så det blev inga fynd.

Det var sådär väder på söndagen, men vi gav oss ut för att se på den nya Operan i Oslo. Man kan promenera på taket, det var lite coolt. Vi var inte de enda som var där, det är det nya söndagsnöjet. Folk släpade barnvagnar, rullstolar och cyklar(!) upp och ner för den ganska branta lutningen. Taket är belagt med vit marmor och har oväntade nivåskillnader så det är ett under att ingen brutit fötterna av sig ännu. Tappar man något med hjul är det risk för att det inte tar stopp förän i vattnet. Nåja, nu ska jag inte vara sådär tråkig och praktisk – det är en kul grej som skapar folkliv.

Man kunde gå in i foajen. Det var någon kulturfestival när vi var där. Vi såg Operachefen hålla ett välkomsttal men när konserten började gick vi. Det var fyra internationella musiker som skulle framföra ett specialkomponerat verk och de spelade fiol, dragspel, sitar och trumma. Kan det bli gnälligare och gnöligare?! 🙂

(Jag fick dessutom nog av sådana där små trummor av djembetyp när jag bodde i Frankrike. Tänk er Magnus Ugglas ”Trubaduren”, men byt ut gitarr mot trumma. Var man än var, så nog dök det upp en eller flera personer med trummor som de satte igång att öva på.)

Jag och min syster hann se slottet och Aker Brygge också, men till Frognerparken kom vi tyvärr inte. Vi hann även gå på ett väldigt ”fancy” café som hade macaroner – en av min systers favoritkakor. På det hela taget var det en lyckad dag.

2 kommentarer »

  1. Just den operan har jag på CD av någon lustig anledning, födelsepresent från 05 eller 06. 😉

    Kommentar av Anna — söndag, 4 maj, 2008 @ 16:05 | Svara

  2. Hm… Mycket märkligt. 😀

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 5 maj, 2008 @ 17:05 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

