Alla talar svenska

måndag, 28 april, 2008

En vanlig dag på jobbet

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 19:04

Jag trillade på den här reklamfilmen från Finnair idag. Ifall den försvinner så handlar den om att det går snabbare att flyga till Seoul om man väljer Finnair. Kontorspersonalen dansar loss till ”S(e)oul man” och mitt i detta dyker den europeiske chefen upp eftersom han tog den snabba rutten, pinsamt pinsamt.

Jag skickade den till våra koreanska kollegor som tyckte den var rätt kul, men kommenterade att det var få av skådisarna som verkligen såg ut som koreaner. Det hade jag redan tänkt, men jag vågade inte säga något. Jag kan tänka mig att de samlat ihop alla asiater de kunde hitta i Helsingfors ”för alla ser ju ändå likadana ut”. Eller?

Jag vill inte påstå att jag vid första anblicken direkt kan skilja på en japan, en korean och en kines, men när jag var i Korea började jag få lite blick för vad som skiljer dem åt. Det finns vissa skillnader i utseende, men framför allt är det klädstil och sätt att röra sig.

Koreanerna tyckte såklart samma, fast åt andra hållet, att alla europeer såg likadana ut. ”Kan du verkligen se om någon är svensk eller tysk?!” frågade de. Och ja, det kan man ju ganska ofta, på något sätt. Här i Norge kan jag ofta peka ut vilka som är svenskar, utan att först höra dem prata. Jag kan inte redogöra för exakt hur de ser annorlunda ut, men någon skillnad är det.

En sak som jag hade väldigt svårt för i Korea var att hitta rätt person i en folkmassa. Det hände flera gånger att jag stod och tittade runt och plötsligt såg jag att den jag letade efter stod 3 meter bort och vinkade frenetiskt. Det var ju lite pinsamt, men tillslut kom jag på vad det berodde på. Som första ”sökkriterium” använder jag hårfärg, och man kommer inte ifrån att de flesta asiater faktiskt är mörkhåriga. 🙂

3 kommentarer »

  1. Nej men vad ska man tycka om den här då? Även om den är lite småkul tycker jag det är ytterligare en reklamfilm som framställer asiater som ett gäng töntar. Och så kommer den store, vite distinguerade mannen *himlar med ögonen*

    Och alla ser verkligen inte ut som koreaner!

    Jag kan också tycka det är svårt att skilja asiater åt. När det gäller koreanska adjummas är jag dock alltid mittiprick. Makeupen, frissan, kläderna, lilla handväskan över armen….skiljer sig märkbart från japanska damer, som brukar ha något lätt grunge-artat över sig.
    Sen är koreanskor ofta vackrare än japanskor och kinesiskor.

    Koreanska män…ibland prickar jag rätt. De är dock inte överlag snyggare än andra asiater, tycker jag! (Därmed inte alls sagt att jag inte tycker att en hel del asiatiska män är KOLOSSALT stiliga ;-))

    Kommentar av annieverse — tisdag, 29 april, 2008 @ 10:04 | Svara

  2. Japanska tjejer går annorlunda också. Inåt med tårna och lite släpigt. Ingen schvung i stegen på smattrande klackar där inte. Och det är en helt kulturell grej. En japansk tjej jag vet som är uppvuxen i Sverige sa att hon och hennes kompis med samma bakgrund alltid får höra att de ”går fel” när de är i Japan på besök.

    Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 30 april, 2008 @ 20:04 | Svara

  3. DET var intressant! Jag trodde faktiskt att det var något genetiskt/biologiskt som var orsaken till denna för mig lite märkliga gångstil. Det är något kobent över det hela…

    Kommentar av annieverse — måndag, 5 maj, 2008 @ 15:05 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

