Alla talar svenska

söndag, 13 april, 2008

Jamen nu får det väl ta och bli vår nån gång!!

Filed under: observationer,pyssel — allatalarsvenska @ 22:04

I fredags var det soligt. Gissa om vi blev besvikna när vi vaknade igår och det var SNÖ igen. Idag har det ösregnat av och till. Ett tag på eftermiddagen såg det ut att klarna upp, så vi funderade på att gå ut en sväng i ”Marka”, men innan vi kom så långt började det ösa ner igen. Suck! När ska det bli sol och balkongväder?? Från köksfönstret såg vi en stackars joggare som kom rusandes och hoppade in i sin bil. Han kan inte ha varit ute i regnet mer än några minuter, men han var helt genomsur. Annars är normännen väldigt ihärdiga – de klär sig för vädret och gör det de hade planerat om det så är en tur på stan eller en tur i naturen. Idag såg vi tex tre hundar med små gummiskor på sig. 🙂 Ska det fortsätta såhär så är det nog bara att bita ihop och bli likadan; skaffa sig ett rejält GoreTex-ställ och de där moderiktiga gummistövlarna och sedan ge sig ut.

För den oinvigde kan jag förklara att ”Marka” är naturen runt Oslo. Det heter egentligen något längre, men det är det ingen som säger. I lägenhets annonser anges oftare hur långt det är till ”Marka” än hur långt det är till centrum. Det är till ”Marka” alla vallfärdar på helgerna, när de inte ser på sport. Vår lånade lägenhet ligger ca 2 meter från ”Marka”. När vi flyttar kommer vi få hela 100 meter. Efter vad jag har hört så är det organiserat med leder och matstugor, så man behöver inte vara friluftsmänniska för att ge sig ut i naturen. Det låter bra tycker jag. 🙂 Bara det blir mer sol så lovar jag att jag ska ge mig ut och sedan rapportera.

Igår tog jag mig i alla fall ut en sväng, inte i naturen, men väl till Sandaker Center. Måste ju kolla in alla köpcentrum längs med vägen till jobbet. 🙂 Där, längst inne i en affär med underkläder, hade de även garner. (Jag hade tänkt fortsätta in till Oslo S, till den enda garnaffären jag visste om, men det slapp jag. Gallerian den ligger i är ökänd för att det är där alla fjortisar hänger, så jag var inte precis ledsen för det.) Jag köpte 2 nystan ”Viking Baby” för att sticka pulsvärmare i den här modellen, fast jag tänkte få till ett hål för tummen också så det blir mer som halvvantar. Garnet, 2×50 g, kostade 30 NOK. Inte för att jag har stenkoll på garnpriser, men det var billigare än jag trodde.

Jag är inte riktigt är klar med mina raggsockar än, och de måste bli färdiga först. För att inte få en massa halvfärdiga projekt som ligger och skräpar försöker jag ha en ”en-sak-i-taget”-princip. Men en liten provlapp räknas inte, så det försökte jag mig på igår. Det gick sådär. Jag gillar egentligen inte tunna stickor, och det här var 2,5. Garnet är ren merinoull så det är jättemjukt och inte sticksigt, men det är även glidigt som attan. Provlappen blev rätt bra vad gäller masktätheten, men fy vad ojämnt det blev. Inte för att det är så noga på de där pulsvärmarna, men jag har ju även tunnt garn liggande till ett par sockar och till dem ska man också ha stickor 2,5. Har jag tagit mig vatten över huvudet?

Nåja, övning ger färdighet så jag kanske är ett proffs på tunna stickor efter pulsvärmarna. I morgon ska jag dessutom på min första träff med stickklubben Stich’n’Bitch och jag hoppas att kunna få lite tips av mer erfarna stickare där. Jag skulle ha gått för två veckor sedan men det var då jag hade en sån dålig dag så det passade inte. Ska bli intressant att träffa de andra som är med, och lite kul att lära känna folk utanför jobbet (även om några av dem är fruar/sambor till folk från jobbet). Kanske blir jag klar med raggsocka no 2. Då kommer bildbevis.

2 kommentarer »

  1. Hihi, underbart namn på stickklubben!

    Om det kan vara någon tröst är det inte vår hos mig heller. Åtta grader och hällregn hela dagen. Tvi vale.

    Kommentar av Annie alias UFOt — måndag, 14 april, 2008 @ 16:04 | Svara

  2. Nu är allt förlåtet för nu är det ääääntligen vår. 🙂 I helgen kom värmen och det ska hålla i sig hela veckan. *skuttar små hoppsasteg*

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 21 april, 2008 @ 19:04 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

