Alla talar svenska

söndag, 6 april, 2008

Glass i stora lass

Filed under: övrigt,mat — allatalarsvenska @ 21:04

Idag har det snöat igen… Inte så det lade sig, men ändå. Det är ett par minusgrader, så vi kör elementen igen, och jag jobbar på att få klart mina raggsockar. När kommer våren och solen?!?

De vi lånar lägenheten av har en glassmaskin, den har vi provat två gånger den senaste veckan. Det är ju som sagt inte direkt glassväder, men man kan ju låtsas. Förra helgen gjorde vi vaniljglass med non-stop, denna helgen blev det mangoglass.

Jag trodde det var en hel procedur att göra egen glass, men det är faktiskt rätt smidigt. Vi använde recept på Italiensk glass från glassrecept.se. Man vispar äggulor och socker, värmer lite på smeten under omrörning, blandar i mjölk och grädde och ev smaksättning och sen ner i glassmaskinen. Vill man ha stora bitar i, tex non-stop, häller man i dem senare. Efter 10-15 minuter är maskinen klar. Då kan man äta glassen, eller så stoppar man in den i frysen en stund så den blir lite hårdare. Nu i helgen testade jag ett ännu mer förenklat recept där man skippade uppvärmningen av äggsmeten, men det blev lite för stark äggsmak då tycker jag.

Såhär ser det ut när mangoglassen snart är färdigrörd:

IMG 2389

Det är inte precis billigare att göra egen glass, men man vet å andra sidan exakt vad man stoppat i, och man kan göra exakt den smak man vill. Nästa gång ska jag prova att göra youghurtglass tror jag (om det går att få tag på matlagningsyoughurt i det här landet). Man kan också använda kokosmjölk, det låter gott. Fast sillglassen en bekant berättade om tror jag att jag skippar.

Ett ”problem” med det här receptet är att man bara använder äggulorna, och alltså får 4 äggvitor över varje gång. Min fantasi vad gäller användning av äggvitor sträcker sig till maränger. Sen är det stopp. Min syster tipsade om macaroner. Det är gott, men verkar lite avancerat att göra ”bara sådär” för att man råkar ha äggvitor över. Budapestbakelse ska det visst vara äggvitor i säger google, men det är inte heller nåt man slänger ihop bara för att bli av med äggvitor… De flesta andra träffar är på hälso- och kroppsbyggarsidor som föreslår att man gör omelett på dem. OK, man blir av med dem, men kan det verkligen smaka nåt? Nä, det får bli maränger av dem. I alla fall tills det börjar närma sig 17 maj, då kan man göra kransekake av dem istället. 🙂

2 kommentarer »

  1. Man kan frysa in äggvitorna och hoppas att man hittar på ett senare användningsområde. Det känns snäppet bättre att slänga dem efter en vilotid i frysen än att slänga dem direkt 😉 Eller så kan ni göra fransk nougat i mängder.

    Kommentar av Anna — måndag, 7 april, 2008 @ 11:04 | Svara

  2. Mmmmm, fransk nougat. Jag kom på Pavlova också.

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 7 april, 2008 @ 21:04 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

