Alla talar svenska

söndag, 30 mars, 2008

Snuvad på kimchi

Filed under: mat — allatalarsvenska @ 21:03

På jobbet sitter jag i ett rum med 5 andra. I veckan visade det sig att en av dem har bott i Korea, och en annan har koreansk flickvän. Det blev prat om att gå på koreansk restaurang på fredagskvällen och eftersom Lasso skulle ut och äta middag på annat håll hängde jag på.

Förväntningarna var högt uppskruvade. Enligt ryktet skulle de göra sin egen kimchi. Jag måste säga att jag inte var något stort kimchi-fan när jag flyttade till Korea, men det är liksom en smak som smyger sig på. Framför allt det där att det genast kommer fram ett fat på bordet med något att snacksa på medan man väntar kan jag sakna ibland.

Hursomhelst så var det ett litet gäng som promenerade genom Oslo, mot den här restaurangen. Efter lite snurrande runt kvarteret hittade vi fram – och då hade de precis stängt. Det var ju lite av ett antiklimax… Klockan var knappt nio på kvällen, men jaja, de hade väl nåt bättre för sig. Nu vet jag i alla fall var det ligger, så jag kan hitta dit en annan gång.

Igår åkte vi till Storo center, ett köpcenter inte så långt ifrån där vi bor. Där i en bokaffär sprang vi på Pororo på DVD. Givetvis var jag tvungen att köpa den första i serien. 🙂 Tyvärr kan man inte få koreanskt tal, utan bara nordiska språk. Lite synd, men Pororo på norska är rätt sött det också. Såhär låter det i original:

3 kommentarer »

  1. Haha, Pororo rules!

    Synd det där med kimchin. Bättre lycka nästa gång! Annars får du komma hit. Vi har flera koreanska restauranger i stan, plus japansk-koreanska supermarkets. Min man brukar smyga dit emellanåt och köpa kimchi 😉

    Men vad världen är liten…koreaner dyker upp när man minst av allt anar det!

    Kommentar av Annie alias UFOt — tisdag, 1 april, 2008 @ 10:04 | Svara

  2. Nu har du blivit så gammal så der är tydligen dags att bli ung på nytt. Pingu var ju en favorit under många år och jag tycker att den lilla gynnaren påminner om honom. Såg jag inte en figur som liknade Krokodilen också. Nästa gång ska jag kolla om inte Drutten också är med.

    Kommentar av Kerstin Karlsson — tisdag, 1 april, 2008 @ 20:04 | Svara

  3. Annie: Nästa gång ska vi boka bord, eller i alla fall ringa före. 🙂
    En butik med koreanska varor vore trevligt. Hittills har vi hittat en med thailändska produkter och ett par ”turkaffärer” med varor från Mellanöstern.

    Kerstin: Pft, det är ingen krokodil, det är ju Crong! Han är en babydinosaurie. Det är en heeeelt annan sak. 😀
    Pororo är faktiskt ganska lik Pingu i upplägget, fast istället för jobbig lillasyster har han Crong att dras med.

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 1 april, 2008 @ 23:04 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

