Alla talar svenska

tisdag, 18 mars, 2008

Skojigheter

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 19:03

En hållplats på vägen till jobbet heter Sanatoriet. Inget särskilt med det, om det inte vore för rösten som läser upp hållplatserna. Han uttalar det [sannatoooooorié] och av någon anledning får det mig att tänka på när Roy i ”Macken” på bred dialekt säger ”Dä va en rikti puuuuuma” om någon snygg tjej.

I lördags när jag handlade tog jag en reklambroschyr från Apoteket, som vitsigt nog heter Apotek1. (Marknaden är avreglerad så det finns flera kedjor.) I brist på annan lektyr läste Lasso om de olika produkterna för mig i väntan på middagen. Bland annat var det ”tilbud” på ”narresmokker” som tillbehör kunde man köpa en ”festesnor”.

En ”narresmokk” är en napp till barn. Det hade jag aldrig kunnat gissa om jag bara hade sett ordet. ”Festesnor” är ett band att sätta fast nappen i kläderna med. Festliga ord tycker jag.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

