Alla talar svenska

söndag, 16 mars, 2008

Sticka, repa upp, repetera

Filed under: pyssel — allatalarsvenska @ 23:03

Igår var jag på en av galleriorna i centrum och köpte garn till raggsockar. Jag trodde det skulle kosta skjortan, men 3 nystan à 50g kostade 45 NOK. Helt OK tycker jag. Hoppas det räcker! Jag kollade ett par beskrivningar innan jag handlade, men man vet ju aldrig vad det var för garn de använde. Det här garnet heter ”tresko, 4-tråds”.  Enligt instruktionerna ska man ha stickor 3,5-4. Jag tycker att ju tjockare stickor desto bättre, så jag köpte ett set med no 4.

När jag kom hem och skulle sätta igång kom jag på att nån sagt att det var lättare att börja från tån. Alltså googlade jag fram den här instruktionen. I exemplet använder hon mycket tunnare garn än mitt, men på slutet står det hur man räknar om så jag tänkte ”hur svårt kan det vara?” och satte igång efter lite räkneövningar.

Efter att ha stickat hela tån och lite till kom jag på vad det är som  är så lurigt med stickning –  masktätheten.  Enligt garntillverkaren skulle det bli 2 maskor per centimeter, så det la jag upp efter. Nu visade det sig att för mig blev det inte mer än 1,6 maskor per centimeter. Jag skulle kunna ha räknat ut att det skulle bli nånting sånt eftersom jag valde de större stickorna och dessutom stickar ganska löst, men ja ja, lätt att vara efterklok. För att inte Lasso skulle kunna ha båda fötterna i samma socka var det bara att repa upp och börja om.

Nu har jag fått till en ny tå, och ungefär en halv fot. Det ser riktigt bra ut. 40 maskor blev det tillslut. Enligt beskrivningen ska man inte öka något till skaftet. Jag undrar hur det blir, men fördelen med att ha börjat från tån är ju att man kan prova. Om jag stickar på kan jag nog få klart hela paret över påsk. Vi ska åka tåg i 6 timmar på onsdag, då borde jag hinna klart den första sockan. Bildbevis kommer då.

2 kommentarer »

  1. Välkommen ner i träsket.

    Kommentar av camilla — måndag, 17 mars, 2008 @ 19:03 | Svara

  2. Tack! Jag har tom blivit inbjuden i en handarbetsklubb, Stitch’n’Bitch. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 18 mars, 2008 @ 19:03 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

