Alla talar svenska

tisdag, 11 mars, 2008

Tramp på en smurf

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 19:03

Jag har inte fått mitt norska personnummer än. Det skulle bara ta en vecka. I morgon har det gått två. 😦

Jag tror jag har kommit på varför det dröjer – jag har inte införskaffat de obligatoriska, moderiktiga gummistövlarna än. Alla har dem! Det finns i olika glada färger och med dekorationer som pälskant längst upp på skaftet eller kontrastfärgad snörning.  Det blir att köpa ett par och sedan visa upp dem på Folkeregisteret. Lusekofta verkar mindre viktigt.

Idag har det regnat massor så det hade onekligen varit praktiskt med gummistövlar. Det är också lerigt på de mest oväntade ställen. Mellan spårvagnsspåren till exempel. Där vi bor är det branta backar. Kombinera det med en stor byggarbetsplats samt stora högar grus och sand efter snöröjningen och det blir fina rännilar av lera längs med vägarna. Geggamojja skulle man till och med kunna säga. Sedär, ett ord jag inte använt på länge. 🙂

Det har hittills gått sådär med mitt stegräknande. När vi bodde i den lilla lägenheten blev det 2500-3500 steg per dag om jag bara gick till jobbet, knatade runt i korridorerna där och sen hem igen. Två gånger lyckades jag komma upp i de rekommenderade 10 000 stegen. Ena gången var en lång shoppingrunda i centrum. Andra gången var vi ute och promenerade en hel eftermiddag.

Igår mätte jag för första gången hur mycket det skulle bli en vanlig jobbdag från nya lägenheten. Det blev faktiskt ca 7200 steg. Viss felmarginal blir det säkert när man sitter och skakar på en spårvagn, men ca 7000 stämmer nog. Då tar resan till jobbet ca 30 minuter enkel väg, varav man går halva tiden ungefär. Rätt OK, när det inte är smällkallt. En liten tur till matbutiken och man har i stort sett klarat sin dagskvot.

Titeln på dagens inlägg kommer från en galen norsk sång ifall ni undrar. Texten finns bla här. Tyckte det passade för dagens ämnen. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

