Alla talar svenska

lördag, 16 februari, 2008

Vad gör norrmän på söndagar?

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 21:02

Efter att ha ätit Panodil som smågodis i en vecka mår jag äntligen bättre. Eftersom jag bara gått till jobbet och tillbaka under veckan har jag knappt märkt av att jag bor utomlands, men under en tur till mataffären kom jag ihåg en sak: I Norge kan man inte betala med Visakort i mataffärerna. Eller jo, de tar de specialla norska Visakorten, som även har Bank-Axept. Det motsvarar Visa-Electron ungefär, dvs man måste ha pengar på kontot för att kunna handla. Det vore ju hemskt om man kunde handla mat för mer än man har täckning för, wojne, wojne.

Idag har jag varit på stan och letat efter en torkställning. Eftersom lägenheten är extremt opraktiskt finns det givetvis inget att hänga tvätt på. Jysk ligger inte så långt bort, men de stängde kl 16, så jag knatade till centrum och Clas Ohlson istället. Tyvärr hade de bara en väldigt stor ställning så det blev inget köp. När jag kom hem kollade jag öppettider för i morgon för andra tänkbara ställen. INGET är öppet på söndagar! Inte ens IKEA. I Norges största stad!! Jag är fascinerad.

Polackerna var shoppinggalna och trots att de är katoliker var galleriorna öppna hela veckan. Seoul ska vi inte prata om, där kunde man ju shoppa dygnet runt. Linköping är ju en mycket mindre stad, men shoppingcentrat utanför centrum har haft söndagsöppet så länge jag kan minnas, och centrum började för ca ett år sedan. Att Oslo är helt stängt på söndagar känns väldigt exotiskt.

Frågan är vad norrmännen gör på söndagar? Shoppar gör de ju uppenbarligen inte. Jag trodde de gick på tur och var i sina ”hytter” hela helgen, men i fredags var det två personer som i olika sammanhang pratade om att de skulle ”stå på ski” på lördagen, men söndagen skulle de såklart vara tillbaka. De sa det som att söndagarna var vikta åt något särskilt och att man borde veta vad. Jag är tveksam till att de går i kyrkan. Det här känns som något jag måste gå till botten med! 🙂

Kameran är för närvarande i Barcelona, men snart kommer bilder på badrummet.

3 kommentarer »

  1. Likheter med Tyskland, märker jag. Vanligt Visakort kommer man inte långt med här heller, man ska ha EC-Card (motsvarar Bank-Axept) eller helst kontanter.

    Söndagsstängt är det också här. Düsseldorfborna verkar med fördel ägna sig åt promenader, cykelturer och trädgårdspåtande under söndagar.

    Kommentar av Annie alias UFOt — måndag, 18 februari, 2008 @ 14:02 | Svara

  2. Tyskarna kan vara ännu mer rabida. För några år sedan blev vi utskällda i Dresden när vi hade mage att borra i väggarna på en helgdag, mitt på dagen alltså. Då skulle man respektera helgvilan, sa grannen. Och det sitter stora hotfulla lappar på återvinningskärlen att man inte får slänga glas och andra bullriga saker där på söndagar,

    Kommentar av Anna — onsdag, 20 februari, 2008 @ 08:02 | Svara

  3. Undrar om vi kan hävda helgvilans helgd mot grannarna som steker bacon och fisk så det osar in i vårt badrum… 😀

    Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 27 februari, 2008 @ 22:02 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

