Alla talar svenska

söndag, 20 januari, 2008

Vad är det med amerikaner och kakmix?

Filed under: mat,observationer — allatalarsvenska @ 19:01

Om man läser på amerikanska websidor om att flytta till Korea och vad man bör ha med sig är kakmix en ständigt återkommande produkt. Nu sitter jag här med en lista över vad man kan tänkas vilja köpa med till Norge. Den är tydligt riktad mot amerikaner och vad står det om inte ”Availability has improved greatly over the past couple of years […]. Centra sells Betty Crocker cake mix”.

Vad är det med amerikaner och kakmix? Kan de inte baka kakor från grunden? Blir kakorna från mix så extremt mycket godare?

Det finns även en lista riktad mot fransmän som flyttar till Norge. Där hittar man ost såklart, men även glödlampor med bajonettfattning och städprodukter med klorin. Väldigt franska prylar. En otippad sak på listan är rakhyvlar(!). Jag måste nästan hitta en fransman i Oslo och fråga varför.

Det vore skoj att läsa en lista riktad till svenskar. Som ni vet nojar jag lite över utbudet på mat, men det kan ju hända att att jag har helt fel. Vi har ju dock fördelen att ha nära till gränsen. Pilutta er, amerikaner! 🙂

2 kommentarer »

  1. Jag tror att kakorna blir mer som de är vana vid om de använder mixer, snarare än godare. I analogi med min dotter, som hävdar att pulverpotatismos är godare än det som man gör från grunden, och som dessutom tycker att ”riktig” bearniasesås smakar ”konstigt” (enligt henne är Knorr-pulversåser höjden av kulinarisk finess…tja, hon är bara nio år, så hon är väl förlåten, hihi…).

    Jag tror det är väldigt få amerikaner som bakar kakor från grunden, ärligt talat.

    Du har väl förresten köpt med dig pulvermix för koreanska pannkakor?!?! (Du vet de där med grönsaker och skaldjur i)

    Kommentar av Annie alias UFOt — måndag, 21 januari, 2008 @ 19:01 | Svara

  2. Bearnaisesås är en av de saker som jag aldrig skulle få för mig att göra från grunden. Verkar jättesvårt att få till det utan att det skär sig.
    Jag har totalt missat att det fanns mix till de där pannkakorna. Rackarns, nu måste jag blanda ägg, vatten och och mjöl själv! Goda är de i alla fall. Bäst är de där små med chili i som man får som banchan.

    Tyvärr fick vi inte med oss något ätbart från Korea. Väskorna var för proppfulla. Fast vi har faktiskt en burk kimchi som står i kylen och lagrar sig. Den är svensktillverkad, från Boxholm av alla ställen, http://www.tistelvind.se/v2index.html. Kanske blir det en kimchigryta någon gång framöver. Mmmmm, kimchigryta och chilipannkakor.

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 21 januari, 2008 @ 23:01 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

