Alla talar svenska

tisdag, 15 januari, 2008

Va!? Måste vi prata med dem?!?

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 21:01

Idag surfade jag runt och letade matnytting information om att flytta till Norge och hittade då föreningen ”Association of International Professional and Business Women”, förkortad AIPBW. Det är en förening för yrkesverksamma kvinnor i Norge som har internationell erfarenhet. Det skulle kunna vara intressant. Jag hade planer på att gå med i föreningen SWEA i Seoul, men det föll på att jag alltid jobbade. Särskilt de förmiddagar när de hade ”Starbuckskaffe”. Eftersom jag hade ett jobb kanske jag redan var diskvalificerad, jag vet inte.

Hur som helst så kollade jag upp hur man blir medlem i AIPBW. Det verkar lätt, bara att anmäla sig och betala. Sen kom jag till vilka förmåner man har som medlem. Och höll på att skratta ihjäl mig. Vad sägs om det här:

  •  Regular monthly meetings, with professional speakers.
  • Monthly networking sessions.
  • Two monthly newsletters from AIPBW and EPWN.
  • Online networking with women across Europe.
  • Participation in a pan-European mentoring program for professional women.
  • Special events (ballet, wine & cheese, trip, etc).
  • Invitations to conferences, courses and events in Norway and throughout Europe.
  • Online Membership Directory through EPWN.
  • On-line chats with interesting speakers.
  • Advertise your company logo on the AIPBW website.
  • A message-board on the AIPBW website for your announcements.
  • Members-only meetings.
  • Opportunities to network with men.

Alltså, allt låter ju trevligt och bra – till sista punkten. De menar säkert nåt bra, men jag tycker bara det är hysteriskt roligt. Som att alla de här kvinnorna i vanliga fall sitter i sin lilla kvinnosfär och aldrig någonsin träffar en man i professionella sammanhang. Det är väl snarare för att man tröttnat på att enbart nätverka med män som man går med i ett kvinnonätverk? Eller??

På tal om föreningen SWEA Seoul så finns det några guldkorn där också. Kolla in den här listan med ”bra saker att ta med”. För min del klarar jag mig utan många av sakerna på den där listan, men vill man ha dem (och jag kan tänka mig att det är viktigare om man har barn) så är det bäst att packa med dem. En sak undrar jag dock över och det är hur golvmoppset har hamnat på listan. Det var inte precis så att det var svårt att hitta moppset. Jag skulle rent av vilja påstå att jag ingenstans har sett så många moppvarianter. Nåja, endast Sverige svenska moppset har.

En sak som inte finns med på den här listan men som jag fick tips om på annat håll att ta med är deodorant. Det finns att köpa i Seoul och Nivea är det största (enda?) märket men det är ingen stor produkt. I vår affär fanns bara en doftvariant och den luktade väldigt starkt. Dessutom kostade en rollon drygt 60 kr. Jag var glad att jag hade med mig några Dove med mild doft.

2 kommentarer »

  1. Johodå, SWEA Seoul är öppet för alla, oavsett om man jobbar eller ej. Tyvärr tror jag att aktivitetsutbudet och folks lust att engagera sig har stagnerat (det började gå neråt sista halvåret jag bodde där), men jag har många hysteriskt skojiga minnen från diverse sammankomster, och lärde känna kuliga människor ”from all walks of live”, så att säga.
    Satt till och med i styrelsen ett tag och var ansvarig för vår eminenta skrift ”Råd och dåd”, vilket är långversionen av listan du nämner. Såna här grejer bör dock uppdateras emellanåt, och det ligger väl dessvärre i träda nu. Men du ska veta att mopputbudet VAR rätt magert när jag anlände hösten 2003 – mycket har ändrats sen dess, inte bara mopputbudet (det fanns inte ”lättmjölk” heller på den tiden, t.ex.)

    Kommentar av Annie alias UFOt — onsdag, 16 januari, 2008 @ 13:01 | Svara

  2. Oj, då har det hänt en hel del på moppfronten på kort tid. Men det verkar i ärlighetens namn vara så med rätt mycket. På alla amerikanska tipssidor man hittade klagade folk över att det inte gick att få tag på kakmixer annat än på svarta marknaden. Jag kan meddela att på Hyundai Department Store vid COEX finns en avdelning med ”exotiska varor” och där har de numera en hel hylla med kakmixer importerade från USA och Tyskland.

    Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 16 januari, 2008 @ 16:01 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

