Alla talar svenska

måndag, 7 januari, 2008

Eh, hur tänkte jag nu?

Filed under: mat,observationer — allatalarsvenska @ 19:01

Det är lite småbisarrt att bo hemma i sin egen lägenhet, men utan alla sina prylar. De finns ju nere i källaren, men de är packade för att ta liten plats – inte för att det ska vara lätt att hitta saker. Det fick vi erfara när vi rotade efter en pärm med Viktiga Papper™ i nyårshelgen.

Lasso är ute och reser och eftersom det är rätt trist att laga mat till bara sig själv kom jag på den briljanta idén att göra en lasagne. Det är gott, enkelt om man gör på mix och räcker i flera dagar. När jag hade köpt allt och satt på bussen hem slog det mig att vi nog inte har någon ugnsform uppackad. Väl hemma inventerade jag skåpen. Jag hittade en mikrougnsform, men en sån har jag redan spräckt när jag försökte använda den i den riktiga ugnen. Långpannan finns men den är alldeles för stor.

Kvar att välja på var en engångsform i aluminium och en rund kakform. Efter att ha pytsat hit och dit blev det kakformen tillslut. Det är en sån där springform så jag preparerade ugnen med en plåt i botten ifall den skulle läcka men det verkar gå bra (*peppar peppar*). Som tur var var det en lasagnettemix jag hade köpt, med små krusade pastabitar att blanda i köttfärsen. Plattor hade blivit svårt att få ner i en rund form.

Som efterrätt tänkte jag ha en jorgubbssmoothie. Tänkte jag på att mixern är nedpackad när jag handlade? Nej inte, såklart. Nåja, det går väl att mosa till dem med en gaffel, eller så blir det helt enkelt youghurt med banan och jordgubb. Inte dumt det heller.

Som en fotnot rekommenderar jag verkligen lasagnemix. För oss latmaskar som inte orkar koka bechamelsås i flera timmar för att sedan upptäcka att den smakar bränt är det ett extremt smidigt sätt att laga något som faktiskt är riktigt likt äkta lasagne.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

