Alla talar svenska

fredag, 28 december, 2007

Bilar

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 00:12

Äntligen är vi tillbaka till civilisationen! Lillebror och Lasso har undersökt bredband år föräldrarna. Det enda som verkar aktuellt är ADSL via Telia, om det inte är fullt i telestationen… Håhå, ”Levande landsbygd” och allt det där…

Idag blir det en liten betraktelse om bilar. Innan jag flyttade till Korea trodde jag att koreanska bilar skulle se ut ungefär såhär:

Grön Kia

Det här är en Kia Picanto. Ganska liten, säkert bensinsnål och i en glad färg. Här i Europa skulle nog de flesta hålla med om att det är en typiskt asiatisk bil.

Tji vad jag bedrog mig! Koreanska bilar i Korea är stora och ser ut som mini-limousiner, alternativt feta Mercedeskopior. Svart och vitt är de dominerande färgerna. Här är ett typiskt exemplar:

Typisk koreansk bil

I det här är koreanerna ganska lika polackerna – ju större och finare bil desto bättre. Vägarna är inte
lika dåliga i Korea som i Polen, men ”kreativ parkering” och viss flexibilitet när det gäller att tolka trafikljus borde
göra sitt till när det gäller slitaget på bilarna. Att köpa en ny, fin bil verkar därför – i mina ögon –  ungefär lika dumt i båda länderna, men det verkar inte stoppa någon.

Kolla förresten in dörrarna på den här bilen:

Bildörr

Ser ni de små blå klossarna? Jag misstänker starkt att det är någon sorts transportskydd egentligen,
för alla bilar i bilhallarna har dem. Folk låter dem dock sitta kvar och fungera som skydd så man inte
gör märken i bilen bredvid när man slår upp dörrarna. Om det var meningen att de skulle sitta kvar
kan man tycka att tillverkarna skulle ha färgkoordinerat dem med lacken, men alla klossar är blå.
Ser ganska fånigt ut, kanske jag tycker.
Morr! Jag måste komma på hur man lägger upp bilder på ”rätt sätt” här i Wordpress. Just nu blir
bilderna enorma och äter upp allt utrymme på nolltid. För att citera en gammal och  otroligt fånig reklam: ”Det måste finnas nåt enklare sätt!”

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

