Alla talar svenska

tisdag, 11 december, 2007

Brukar det verkligen vara såhär?

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 10:12

Nu har jag varit i Oslo i en dryg vecka. Under den tiden har följande incidenter inträffat:

  • Jag har väntat i mer än 40 minuter på en beställd taxi – vid två olika tillfällen. Ena gången kom den aldrig.
  • En taxichaufför ropade ”ska ni med eller?!?” från andra sidan gatan. Vi hade
    X antal bagage som skulle med och hade liksom hoppats att han skulle svänga runt.
  • Samma chaufför stannade ca 150 meter från dit vi skulle för att det fanns en stor parkeringsplats där, trots att det inte hade varit några problem att släppa av oss närmare.
  • Jag har blivit serverad av en sur servitris som dängde tallrikarna i bordet och hellre skvallrade med bartendern.
  • Jag har fått ropa ”HALLÅÅÅÅÅ” in i köket för att få servitrisen att fatta att vi ville ha ett bord.
  • Jag har fått fel mat. I och för sig fick jag en ursäkt, men mitt sällskap hann äta sin mat tre gånger om innan min rätta mat kom in, och någon kompensation i form av rabatt eller gratis kaffe fick jag inte. Det var ett dyrt och ”fancy” ställe dessutom.
  • Om man beställer en take-away-kaffe får man sätta på locket på muggen själv, även om baristan står helt sysslolös under tiden. Om hon/han är upptagen står man där och fipplar med sitt lock och blockerar för alla andra. Skulle gått mycket fortare om nån som är van tryckt på det.

Det finns fler händelser, men ska jag skriva om dem blir det här en roman.

Nog för att Korea är überserviceinriktat och det är ganska lätt att vänja sig vid en högre servicenivå och personaltäthet, men brukar det verkligen vara såhär uselt ”hemma”?? Tre fjärdedelar av all serveringspersonal är svenskar, så de kan inte skylla på att de inte fattade vad jag sa heller.

Jag är en väldigt snäll person, och brukar vara nöjd med den service jag får,
men det finns ju gränser. Ska det fortsätta på det här viset kommer jag bli en
sån där jättejobbig person som specificerar upp varenda detalj och klagar
högljutt om det inte blir som jag vill.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

