Alla talar svenska

söndag, 18 november, 2007

Brrrrrr

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 12:11

Idag har det varit en härlig dag. Soligt, klart… och snorkallt. Google säger 4º C som varmast, men jag är tveksam. Jag tror på nollgradigt, kanske nån minusgrad till och med. Jag hade ”kulturdag” idag och åkte och tittade på Gyeongbokgung. Det är ett palatsområde från 14- och 15-hundratalet. Det förstördes i en brand under den japanska invasionen 1592, men byggdes upp igen 1868. Vissa delar är fortfarande under uppbyggnad.

Det var mycket större än jag trodde. Jag hann inte runt hela området, mest för att det blev så kallt.
På området finns ett museum också, med gamla föremål och beskrivningar av gamla traditioner och ceremonier.
Tyvärr var det en guidad kinesisk grupp som var överallt. De var bara 10 stycken, men guiden lät som om hon
omväxlande skällde ut dem och läxade upp dem så jag blev helt stressad och kunde inte titta i lugn och ro.

Jag hann i alla fall läsa om hattarna som männen har i alla koreanska kostymsåpor på TV. De var gjorda
av hästhår av alla material och om jag fattade rätt så var alla män tvugna att bära hatt.  Eftersom de hade håret i en knut uppe på huvudet var det en hel procedur men att fixa i ordning håret och få fast hatten. Sedan förbjöds hårknutar och då försvann hattarna också.

Brr, jag är fortfarande kall fast jag kom hem för flera timmar sedan. Jag hade två tröjor, långbyxor, jacka
och handskar. Tyvärr tänkte jag inte på att ta med min mössa, men jag hade mer än gärna dragit ner den
långt över öronen. Koreanskorna på söndagsdejt trippade runt i kortkorta kjolar och högklackat som vanligt. De flesta hade fått på sig stumpbyxor i alla fall, men vissa körde fortfarande barbent. Huh, vad kallt det såg ut.

3 kommentarer »

  1. Ja alltså, de koreanska töserna verkar extremt köldhärdiga! Det lustiga tycker jag är att ju kallar det är, desto fler miniminikjolar ser man ute på stan i Seoul…

    Kommentar av Annie alias UFOt — tisdag, 20 november, 2007 @ 17:11 | Svara

  2. Ja, en kollega kommenterade att ju högre stövlarna blir desto kortare blir kjolarna. 🙂
    Det är också intressant att de kombinerar de här kortkorta kjolarna med väldigt sedesamma överdelar. Inte en urringning så långt ögat når, utan polotröjor och knytblusar.

    Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 21 november, 2007 @ 07:11 | Svara

  3. Jodå, min favorit är den där två-i-ett-varianten som består av en ganska urringad tröja med isydd högknäppt brodyrblus under, och helst även en liten sammetsrosett och en brosch på det 😉

    Har du varit i underground-shoppingcentret under Express Bus Terminal? Där finns mycket helcrazy kläder till liten peng, och mycket annat roligt att gå och titta på med, från smink till växter och pynt och porslin!

    Kommentar av Annie alias UFOt — onsdag, 21 november, 2007 @ 14:11 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

