Alla talar svenska

torsdag, 15 november, 2007

Påtår någon?

Filed under: mat — allatalarsvenska @ 12:11

Kaffe är ingen traditionell koreansk dryck, men man kan inte gå många steg innan man stöter på ett kaffeplejs. Starbucks är stora såklart, men det finns hur många kedjor till som helst. Här är några:

  • The Coffee Bean & Tea Leaf
  • Tom n’ Tom’s
  • Java City
  • Edyia Coffee
  • Coobuck’s (hm, undrar var de fick de namnet ifrån??)
  • Dunkin’ Donuts
  • Angel-in-us
  • Pascucci
  • Hollys
  • Beans & Berries
  • Tiradente

Kedjorna har lite olika inriktning, men alla serverar kaffe i olika former. Varmt och kallt. Beställer
man en latte måste man specificera att man vill ha den varm. 🙂

Bokstaven F finns inte på koreanska, så kaffe – som är ett låneord – heter ”koppi”. De har även samma bokstav/tecken för R och L. Hur det uttalas beror lite på var i ordet det står, men oftast låter det som ett sluddrigt mellanting mellan L och R. Tänk dig att du sätter tungan mot tänderna för att säga L, men säger R istället. En varm café latte beställer man således genom att säga ”Kappe Ratte, höt”.

Det här med F är ganska skoj. En av våra kollegor pratar bra engelska, men han kan inte säga ”file”.
Han säger ”pile” istället. Det tog ett tag innan jag fattade vad han pratade om. Jag tror inte han själv hör
skillnaden. Å andra sidan finns det flera olika o/u/å/-ljud i koreanska som jag inte klarar att skilja på, så det är inte riktigt läge att retas.

För att återgå till kaffet så har alla kedjor givetvis bonuskort som man får stämplar på. Jag har hur
många olika som helst och jag kommer nog aldrig få ihop så många stämplar på ett kort att jag får den där
bonuskoppen. Däremot finns det en annan sak som får mig att hålla mig till ett begränsat antal kedjor.
Om man beställer ”take away” får man nämligen betala pant för sin mugg. Panten brukar vara på 50 Won. Det är ca 40 öre, så egentligen kunde det ju kvitta, men precis som alla svenskar pliktroget konkar tillbaka sina aluminiumburkar till butiken så lämnar alla koreaner in sina muggar. Man behöver inte lämna dem där man köpte dem, men man måste lämna dem på rätt kedja. Jättesmart för att få lojala kunder, men om jag har förstått rätt så är det staten som har infört det här, så det är ett helt ofrivilligt trick från kedjornas sida. På några ställen har jag sett anslag om att den pant som inte lämnas
ut skänks till välgörande ändamål, så det är verkligen en ”win-win situation”. Lurigt!

2 kommentarer »

  1. Utbudet av kaffeplejs är mycket större i Seoul än vad det är himma hos maj i Skeåååuune. Visserligen är ju Seoul en större marknad, men jag är ändå lite förundrad, som du säger är ju koreaner av tradition inga kaffedrickare, men det är vi ju definitivt därhimma!
    The Coffe Bean & Tea Leaf tyckte jag var bäst, men Pascucci stod inte långt efter.

    Kommentar av Annie alias UFOt — lördag, 17 november, 2007 @ 17:11 | Svara

  2. The Coffe Bean & Tea Leaf är bäst. Vi har en sån på väg hem från jobbet. Maken brukar köpa deras halvlitersbalja med bryggkaffe emellanåt. Den räcker hela kvällen och lite till. 🙂

    Jag läste nånstans att Starbucks funderat på att etablera sig i Sverige men tvekar eftersom de inhemska kedjorna är så starka. Det skulle vara Coffeehouse by George och Espresso House. I Linköping, som även om den inte är så stor internationellt sett ändå är Sveriges femte största stad, finns en av varje och jag är inte säker på att de har take-away. I och för sig finns det ju andra mer traditionella kaféer men det borde, som du säger, finnas en större marknad.

    Min kompis som har bott i Palo Alto men nu är tillbaka i Stockholm säger att även huvudstaden har ett klent utbud av kaffeställen, så det är inte bara ett ”landsbygds”-fenomen.

    Kommentar av allatalarsvenska — söndag, 18 november, 2007 @ 13:11 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

