Alla talar svenska

tisdag, 13 november, 2007

Hos frisören

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 13:11

Jag har varit och klippt mig idag, på en hipp salong i gallerian i källaren. Jag hade ingen tid bokad men jag gick dit och det var inga problem. Först fick jag håret tvättat av en frisörsassistent, i fortsättningen kallad pryon. Det var en ganska våldsam schamponering. Det kändes som om hon skulle slita av håret, men det var nån sorts metodiska
rörelser så det skulle nog vara så. Sedan följde en lika omild hårbottensmassage. Det var inte värre än att det gick att stå ut, men jag saknade min
svenska frisörs massage som man somnar av.

Efter tvätten ledde pryon mig till stolen och den riktiga frisören kom och kammade mig. Hon pratade
engelska så det var inga problem med att förklara hur jag ville ha det. Hon frågade vem som klippt mig sist, om det var någon i Korea. Jag tror att senaste gången var i maj, när jag precis hade kommit hem från Polen och tyckte att jag såg ut som en svinto för att vattnet där var mysko. Men det sa jag inte utan bara att det var innan jag kom hit. Tonfallet antydde att hon var föga
imponerad, så då behövde hon i alla fall inte skämmas å någon landsmans vägnar.

Själva klippningen var det inte så mycket spännande med, förutom att pryon hela tiden stod ett halvt
steg bakom frisören och försåg henne med kam, klämmor osv.  Lite halvtrist jobb. Pryon verkade få ta hand om färgningar också, för hon hade skjortan full av små papperslappar för att täcka färgstänk. Frisören
däremot hade en liten piffig, halvgenomskinlig blus. Den manliga frisören som tog hand om kunden i stolen bredvid hade kostym.

När håret var färdigklipp kom nästa överraskning – stereofön. Både frisören och pryon grabbade varsin
jättefön och blåste på mig från varsitt håll. Efter ett tag grabbade de varsin borste och började forma
håret. Frisören gjorde sidorna och pryon tog hand om nacken. De höll på i en hel evighet och jag tyckte det började lukta lite bränt men förhoppningsvis var det bara fönarna som gick varma. Jag blir alltid nervös när frisörer håller på med värme nära håret. Nog för att jag har ganska tåligt hår, men hur mycket värme som helst klarar det inte. Jag var orolig att de skulle plocka fram plattänger också, men det gjorde de som tur var inte. När de äntligen fönat klart var det bara lite trimning och styling kvar. För det här kalaset betalade jag 25 000 won. Det är ungefär 174 kr. Som hittat! Snygg blev jag också.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

