Alla talar svenska

fredag, 2 november, 2007

Köpa lunch

Filed under: mat — allatalarsvenska @ 13:11

I källaren nedanför kontoret finns en gigantisk galleria, men minst tree ”food courts”. Den som ligger närmast har en gemensam kassa för alla bås. Det gör det lite mer komplicerat att beställa eftersom man inte kan peka på en meny eller bild utan måste veta vad det man vill ha heter. Hittills har jag tagit hjälp av någon som kan koreanska, men idag tänkte jag att jag skulle försöka på egen hand.

Alla bås har plastkopior av maten de säljer så man kan se på ett ungefär vad det är man får. Jag hittade något som såg gott ut, läste på skylten, konstaterade att jag kunde alla bokstäverna, gick iväg till kassan och sa vad jag ville ha.

Det funkade! Trots mitt halvtaskiga uttal fattade kassörskan direkt vad jag ville ha.
Jag är väldigt nöjd med mig själv. 🙂 Maten var en soppa med diverse grönsaker och kött, med ris i en separat skål. Det var gott.

3 kommentarer »

  1. Bra jobbat syster!

    Kommentar av Elin — måndag, 5 november, 2007 @ 17:11 | Svara

  2. Grattis! Jag har klarat av att beställa Dolsot bibimbap flera gånger (efter att ha läst vad det står i menyn), är också mkt nöjd med mig själv.
    Tror att vi svenskar har lättare med uttalet än t.ex. amerikanarna.

    På tal om något annat har jag utmanat dig – se min blogg!

    Kommentar av Annie alias UFOt — tisdag, 6 november, 2007 @ 11:11 | Svara

  3. Tackar, tackar båda två. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — torsdag, 8 november, 2007 @ 10:11 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

