Alla talar svenska

måndag, 29 oktober, 2007

Nej, jag är inte engelsklärare

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 16:10

Här om veckan blev jag haffad av en kille i när jag var och handlade i den stora mataffären. Han såg koreansk ut men pratade australiensisk engelska. Inte så konstigt, men jag tyckte det var lite kul. Hur som helst så presenterade han sig och sa sedan ”och du är engelsklärare antar jag?”. När jag sa ”nej, jag jobbar med IT” såg han helt paff ut och verkade inte veta vad han skulle säga. När han väl hämtat sig erbjöd han mig att delta i en kundundersökning och bli en av de första användarna av ett nytt koncept – mobiltelefoner med kontantkort(!).

En av anledningarna till att jag inte köpt någon mobil här är att det är superknöligt om man inte vill
binda sig så länge som operatören har tänkt sig. Kontantkort finns inte (än i alla fall då). En ytterligare omständ(l)ighet är att det inte går att plocka ut SIM-korten på koreanska mobiler. När man köper en ny mobil flyttar de över ens nummer på nåt magiskt sätt
och sedan är den gamla mobilen helt värdelös. Eftersom de har CDMA (istället för GSM) så skulle telefonen bli helt oanvändbar när jag flyttade hem. Ändå tackade jag nej till det här fin-fina erbjudandet, trots att jag tom skulle få $100 för besväret. Det fanns säkert nån hake, och dessutom
skulle man helst stanna ett år för att få vara med.

Det hade inte varit helt konstigt om jag hade varit engelsklärare. Koreaner är tokiga i utbildning och alla
vill lära sig engelska. Språkskolorna växer som svampar ur marken och suget efter lärare verkar omättligt. Ju fler lärare med engelska som modersmål en skola har desto bättre verkar det som. Här blir det lite underligt dock. Det finns inga som helst krav på lärarutbildning, eller utbildning i engelska språket. Det enda kravet för att få ett lärarvisum är att man kommer från ett land som koreanska immigrationsverket anser att folk pratar engelska i, dvs USA, Canada, England, Irland och Australien.

Det här får (enligt mig) lustiga konsekvenser. Quebec ligger i Canada, så kommer du därifrån får du undervisa.
Om du däremot – som en kollegas flickvän – kommer från Indien och har en Ph.D i engelsk litteratur, då går det inte för sig. Däremot får hon undervisa i indiska, ifall någon vill anställa henne för det. Den uppmärksamme läsaren säger nu ”men, men… indiska är väl inget språk??”. Nä, just det. Men hon får undervisa i det.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

