Alla talar svenska

söndag, 28 oktober, 2007

Nej, jag är inte amerikan

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 10:10

Förra helgen åkte jag till Itaewon. Det är en stadsdel nära den amerikanska militärbasen där det bland annat finns en shoppinggata. Jag hade läst att det skulle finnas kläder och skor av västerländskt format där, så jag ville kolla in utbudet. Jag klev ut från tunnelbanestationen glad i hågen, men efter 5 minuter fick jag nästan panik och ville bara därifrån.

Istället tog jag en lång promenad för att kolla in hur stor militärbasen är egentligen. Det var flera inhängnade områden och det största var så stort att man inte såg andra sidan när man tittade in över muren. Hur man lyckas med att kika över muren? Det finns fiffigt nog (?) gångbroar över ringleden som  går precis utanför. Gick man upp på dem fick man riktigt bra utsikt. För övrigt såg det ut som amerikanska militärförläggningar brukar göra på film – låga, hangarliknade byggnader i nån smutsgul färg. Det fanns även tegelbyggnader som såg ut som bostadshus, men på det hela taget var det ganska ospännande.

För att ta tunnelbanan hem var jag tvungen att gå tillbaka till shoppinggatan. Eftersom jag inte förstod varför jag tyckte så illa om den bestämde jag mig för att ge den en andra chans. Efter någon timmes fönstershopping, lite mat och en kaffe slöt vi fred med varandra. Det är ett helt ok ställe där man säkert kan göra spännande fynd. I krokarna fanns det också restauranger med mat från världens alla hörn som kan vara värda att undersöka närmare.

När jag funderat ett tag kom jag även på varför jag verkligen inte gillade det först. Det var helt enkelt en kulturchock:

  • det är i de äldre delarna av Seoul
    Södra sidan av Han-floden, där vi bor, var ”bonnlandet” fram till 80-talet ungefär. Nästan allt är byggt sedan dess, vilket innebär raka gator och moderna hus. Norra sidan är mer plåttrig, med smala gator och gammal och ny bebyggelse blandad hej vilt. Eftersom jag inte har varit i de norra delarna så mycket var det första intrycket att det var trångt och rörigt.
  • det var mycket amerikaner där
    Där vi bor ser man kanke 5 andra västerlänningar per dag. I Itaewon var det betydligt fler. I ärlighetens namn var det även många människor från Indien, Mellanöstern och Afrika, men de höll låg profil i jämförelse med amerikanerna. Mitt intryck var att alla amerikaner var tvungna att gå 3 i bredd på den redan smala trottoaren, och kommentera allt och alla högljutt.
  • försäljarna trodde att jag också var amerikan
    Försäljarna var mycket mer aggressiva i sin säljteknik än vad jag varit med om tidigare här. Om man så mycket sneglade på deras varor haffade de en och frågade vad man var intresserad av. De pratade engelska, vilket såklart var trevligt, men efter 10 ”hey! You American?” blev jag trött och ville skrika ”no I’m Swiiiiiiidish”.  Just då ville jag inte bli förknippad med de där högljudda stoppklossarna.

Nästa gång jag åker dit är jag förhoppningsvis bättre förberedd på chocken. Men någon borde uppfinna öronproppar som silar bort alla bräkiga ”Oh my God, look at thaaaaaaaat!!!”.

2 kommentarer »

  1. Nu blir jag nästan tårögd av nostalgi. Ack, kära gamla Itaewon!!
    Jag bodde i Hannam-dong, så Itaewon-gatan med alla dess lockelser var ju nästgårds. Men det tog säkert minst ett halvår innan jag började uppskatta den till fullo. Grejen är att man bör ha någon med sig som redan ”kan” gatan och kan visa en till de bästa shoppingställena.
    Jag rekommenderar ett besök på Itaewon Market och Underground Market som ligger några meter från McDonalds (i riktning mot Hannam-dong, inte mot basen). Min, och många andra svenskors favorit var Mr. Choi och hans Silk shop. Han har en massa udda kläder, allt från festblåsor till t-shirts, till bra priser. Mycket är designermärken varav jag tror att en del faktiskt är äkta vara (andrasortering och sånt). Om man hälsar artigt på honom (gubbe i keps och glasögon) och säger att man har en SVENSK kompis som tipsat en om hans lilla krypin, så blir han glad och säger några ord på svenska. Det är en minimal butik med en väldig oreda, men man får prova hur mycket som helst och rota runt, och han blir inte sur om man inte köper.

    Håller med om att man blir TRÖTT på alla högljudda, bräkande amerikanska stoppklossar som går minst tre i bredd på Itaewon. Det lönar sig faktiskt att tala om för affärsidkarna att man är svensk, många av dem är hjärtligt trötta på amerikanare, och nästan alla har en väldigt positiv bild av Sverige och svenskar.

    Kommentar av Annie alias UFOt — onsdag, 31 oktober, 2007 @ 14:10 | Svara

  2. Tack för tipsen! Jag såg nergången till marknaden, men jag vågade mig inte ner. Jag får helt enkelt släpa med mig en vän och dyka in med huvudet före. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — lördag, 3 november, 2007 @ 12:11 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

