Alla talar svenska

onsdag, 3 oktober, 2007

Vett och Etikett

Filed under: mat,observationer — allatalarsvenska @ 14:10

Vi gör säkert bort oss flera gånger om dagen här utan att veta om det, men en del ”vett och etikett” har vi snappat upp. Så idag utnämner jag mig till Koreas svar på Magdalena Ribbing och ger er lite tips på hur man för sig vid matbordet:

  • Vad du gör, snyt dig inte. Mycket ouppfostrat.
  • Sked används till ris och soppa, resten äter man med pinnar. Kniv finns aldrig vid bordet. Behöver man dela mat ber man om en sax.
  • Det finns massor med varianter på hur man håller sina ätpinnar, men mest korrekt anses det vara att hålla
    dem ca en tredjedels pinnlängd från toppen. Att hålla mitt på pinnarna anses lite tölpaktigt.
  • Stick inte pinnarna i maten när du inte använder dem. Lägg dem parallellt på servetten eller ännu hellre
    balanserande tvärs över skålen.
  • Det är helt korrekt att plocka mat från gemensamma uppläggningsfat med sina ätpinnar.
  • Skeden ska inte läggas så bladet kupar uppåt. Då rinner lyckan ut, som på en hästsko.
  • Man ska egentligen inte hälla upp dryck åt sig själv, utan låta någon annan göra det. Viktigast är det att se till att den äldste vid bordet får dryck.
  • Man häller med båda händerna, och håller upp glaset med båda händerna.
  • Inte hälla upp med vänster hand, det är ofint.
  • Man ska inte fylla på i ett halvdrucket glas. Så gör kineserna tydligen, och därför (?) räknas det som dåligt bordsskick här. Man väntar tills glaset är tomt.
  • Av samma anledning som ovan ska man låta alla skålar och fat stå kvar på bordet medan man äter. Att lyfta upp dem till munnen är ett etikettsbrott. Som tur är finns det inget ”rak i ryggen”-krav vad jag vet, utan man får luta sig ner över skålen. Annars skulle det mesta av maten hamna i knäet, i alla fall för mig. 🙂
  • Det är ok att peta tänderna, om man gömmer sig bakom andra handen.

Det var dagens lektion. Bara att börja öva. För att det ska bli riktigt autentiskt ska du byta ut de där gratispinnarna från kinarestaurangen mot ett par strumpstickor modell tunnare, för ungefär så ser koreanska ätpinnar ut. Sedan ska du försöka äta slinkiga glasnudlar ur en skål buljong. Du
kommer ganska snart att förstå varför min högsta etikettsprioritet är att försöka få i mig min mat utan
att skvätta för mycket på mig själv eller sällskapet. Resten är överkurs än så länge. 🙂

2 kommentarer »

  1. Det där är en sak som jag önskar jag köpt med mig från Korea: den där oerhört praktiska universalsaxen man kan skära galbi-kött och mycket annat med. Så oerhört praktiskt!! Nåja, har jag tur ska min man på tjänsteresa till Seoul snart, då får han gå på E-mart och köpa med sig en!

    Kommentar av Annie alias UFOt — lördag, 6 oktober, 2007 @ 12:10 | Svara

  2. Det är riktigt rejäla saxar! Och tängerna som de håller maten med när de klipper är också fiffiga.

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 8 oktober, 2007 @ 14:10 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

