Alla talar svenska

tisdag, 2 oktober, 2007

Ååååååh, toapapper och tvål, vad snällt!!

Filed under: boende,observationer — allatalarsvenska @ 16:10

Vi har varit på inflyttningsfest ikväll. En av våra kollegor har precis flyttat hemifrån. Han är 35 tror jag. Nog för att jag gillar mina föräldrar, men jag tror både jag och de hade blivit galna om jag bott hemma så länge… Här är det helt normalt. Vanligast är att man bor hemma tills man gifter sig, eller i alla fall flyttar ihop med sin pojk-/flickvän.

Hur som helst så var alla på kontoret inbjudna. Totalt var vi 9 stycken som klämde in oss
i hans etta med kök. Vi åt kinamat för det måste man göra på inflyttningsfester. Alla satt på golvet i köket och
bordet var en tidning. Koreanerna är vana och sitter prydligt med benen i kors i timmar om det behövs, men för oss andra blev det lite jobbigt efter ett tag. Som tur var hade lägenhetsinnehavaren lånat en Wii av en kompis, så man kunde gå och spela eller titta på de som gjorde det när benen blev stela.

När någon har inflyttningsfest måste man såklart ha en present med sig. I Korea ger man bort toapapper och tvål, tvättmedel eller diskmedel. Ärligt talat skulle jag inte bli överlycklig om någon hemma i Sverige kom med en storpack toapapper eller 5kg tvättmedel som present. Jag skulle nog tom bli lite sur och ta det som en pik. I bästa fall skulle jag ta det som en ”kul grej”. Här är det utmärkta presenter.

”Rullat papper” på koreanska låter nämligen som ”lycka till”.  Därför ger man det till nyinflyttade, och till tex studenter som ska skriva tentor. Det finns säkert speciella presentpappersrullar av lyxigt papper man kan köpa, men tanken
bakom toarullarna verkade vara att det även är en praktisk grej som går åt. Tvål och andra rengöringsprodukter ger man för att önska välstånd. Allt som bubblar och skummar duger, efter som
man vill att mottagarens förmögenhet ska växa som skummet. Så tacka ordentligt nästa gång ni får en
flaska Ajax. 🙂

En annan intressant sak var att maten kom på riktiga fat. Det var också medskickat en liten skål/tallrik till var och en. När man ätit klart packar man disken i påsarna
man givetvis fick av budet och så ställer man ut alltihop utanför dörren. Budet kommer och hämtar det
dagen efter. Ibland – eller ganska ofta faktiskt – är de fiffiga de där koreanerna!

I morgon är det helgdag om man jobbar enligt koreansk kalender. Det gör tyvärr inte jag, så jag var lite orolig att det skulle bli sent, men det blev inget nattsudd. Kl 23 blev man utkörd för att hinna med sista tunnelbanan.

2 kommentarer »

  1. Mmm, skummande saker. Ska jag skicka ett storpack salttandkräm att ge bort? 🙂

    Kommentar av Anna — tisdag, 2 oktober, 2007 @ 18:10 | Svara

  2. Hehe, det vore nåt. Men vad jag minns så skummade den där tandkrämen inget vidare. Det kändes lite som att borsta tänderna med trolldeg.

    Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 3 oktober, 2007 @ 13:10 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

